Räckviddstest
Här hittar du alla räckviddstest som gjorts på Guiden om elbil. Räckviddstest görs enbart när en bil testas en längre period, inte när en bil provkörs under någon timme.
Vilken räckvidd man får beror på hundratals olika faktorer och det är omöjligt att göra ett räckviddstest som är exakt lika varje gång. Därför ska dessa siffror ses som en hint, inte svart på vitt. Batterier är känsliga för låga temperaturer och minusgrader gör ofta att batterier presterar sämre än vad som är normalt. Även väder så som stark vind, nederbörd eller blött väglag kan påverka negativt.
Hur räknas räckvidden ut?
En slinga körs två gånger, en gång i 90mk/h och en gång i 120km/h. Efter detta så ser man hur många procent som batteriet gjorde av med för att köra sträckan. Man använder sen den datan tillsammans med storleken på batteriet för att räkna ut hur långt man kommer. Formeln ser alltså ut såhär:
Storleken på batteriet * antal % som förbrukats / antal kilometer körda. Man får då fram den riktiga förbrukningen och delar det med storleken på batteriet för att få fram den teoretiska räckvidden.
Se all information i Google Docs
Jag har tidigare presenterat all data direkt på hemsidan i en egen tabell, något som flera varit kritiska mot. Istället vill dom kunna bläddra själva i ett Google-dokument. Jag har valt att göra så nu att visa det mest essentiella i en tabell här nedan men är du intresserad av att se alla data så som storlek på däck fram och bak, väder, underlag mm så klicka på knappen nedan.
Elbil | WLTP | Hastighet | Förbrukning | Räckvidd 100% | Temperatur |
---|---|---|---|---|---|
Peugeot e-208 | 340 km | 120 km/h | 328 Wh/km | 137 km | -9 C |
Peugeot e-208 | 340 km | 90 km/h | 244 Wh/km | 184 km | -9 C |
Volkswagen ID.4 Pro | 514 km | 120 km/h | 321 Wh/km | 240 km | 3 C |
Volkswagen ID.4 Pro | 514 km | 90 km/h | 226 Wh/km | 346 km | 3 C |
Nissan Leaf 40 kWh | 285 km | 120 km/h | 278 Wh/km | 133 km | -1 C |
Nissan Leaf 40 kWh | 285 km | 90 km/h | 209 Wh/km | 177 km | -1 C |
Volvo XC40 P6 | 414 km | 120 km/h | 330 Wh/km | 203 km | 3 C |
Volvo XC40 P6 | 414 km | 90 km/h | 266 Wh/km | 252 km | 3 C |
Ford Mustang Mach-E SR AWD | 400 km | 120 km/h | 311 wh/km | 218 km | 0 C |
Ford Mustang Mach-E SR AWD | 400 km | 90 km/h | 247 Wh/km | 275 km | 0 C |
Polestar 2 LR DM | 480 km | 120 km/h | 259 Wh/km | 289 km | 1 C |
Polestar 2 LR DM | 480 km | 90 km/h | 212 Wh/km | 354 km | 1 C |
MG ZS EV MY22 | 440 km | 120 km/h | 277 Wh/km | 247 km | 2 C |
MG ZS EV MY22 | 440 km | 90 km/h | 197 Wh/km | 347 km | 2 C |
Kia e-Niro MY21 | 445 km | 90 km/h | 164 Wh/km | 390 km | 2 C |
Kia e-Niro MY21 | 445 km | 120 km/h | 235 Wh/km | 273 km | 2 C |
Tesla Model Y MY21 | 507 km | 90 km/h | 150 Wh/km | 466 km | 12 C |
Tesla Model Y MY21 | 507 km | 120 km/h | 202 Wh/km | 347 km | 15 C |
MG5 MY22 | 400 km | 120 km/h | 239 Wh/km | 239 km | 12 C |
MG5 MY22 | 400 km | 90 km/h | 179 Wh/km | 318 km | 6 C |
Vovlo C40 Twin | 448 km | 120 km/h | 306 Wh/km | 245 km | 11 C |
Volvo C40 Twin | 448 km | 90 km/h | 208 Wh/km | 360 km | 11 C |
Mini Cooper SE | 234 km | 90 km/h | 134 Wh/km | 216 km | 19 C |
Mini Cooper SE | 234 km | 120 km/h | 184 Wh/km | 157 km | 17 C |
Kia Niro EV | 463 km | 90 km/h | 141 Wh/km | 458 km | 19 C |
BMW i4 eDrive 40 | 590 km | 120 km/h | 199 Wh/km | 407 km | 22 C |
Renault Megane E-tech | 450 km | 90 km/h | 145 Wh/km | 415 km | 19 C |
Mercedes EQA 350 | 410 km | 120 km/h | 216 Wh/km | 308 km | 13 C |
Cupra Born 58 | 425 km | 90 km/h | 148 Wh/km | 393 km | 17 C |
Cupra Born 58 | 425 km | 120 km/h | 216 Wh/km | 268 km | 16 C |
BMW i4 eDrive 40 | 590 km | 90 km/h | 155 Wh/km | 524 km | 22 C |
Renault Megane E-tech | 450 km | 120 km/h | 217 Wh/km | 277 km | 20 C |
Volkswagen ID.3 (nya) | 429 km | 90 km/h | 158 Wh/km | 367 km | 17 C |
Volkswagen ID.3 (nya) | 429 km | 120 km/h | 221 Wh/km | 262 km | 15 C |
Mercedes EQA 350 | 410 km | 90 km/h | 167 Wh/km | 398 km | 13 C |
Mercedes EQE 350+ | 670 km | 120 km/h | 222 Wh/km | 407 km | 16 C |
BMW iX3 | 460 km | 90 km/h | 174 Wh/km | 424 km | 15 C |
BMW iX3 | 460 km | 120 km/h | 239 Wh/km | 335 km | 14 C |
Volkswagen ID.4 GTX | 475 km | 120 km/h | 270 Wh/km | 285 km | 13 C |
Volkswagen ID.4 GTX | 475 km | 90 km/h | 198 Wh/km | 390 km | 13 C |
Mazda MX-30 | 200 km | 90 km/h | 175 Wh/km | 172 km | 8 C |
Mazda MX-30 | 200 km | 120 km/h | 259 Wh/km | 116 km | 6 C |
Tesla Model 3 MY21 (MIC) | 448 km | 90 km/h | 176 Wh/km | 298 km | 1 C |
Tesla Model 3 MY21 (MIC) | 448 km | 120 km/h | 236 Wh/km | 222 km | 0 C |
Audi e-tron 55 | 441 km | 120 km/h | 360 Wh/km | 239 km | -3 C |
Audi e-tron 55 | 441 km | 90 km/h | 297 Wh/km | 289 km | -6 C |
MG4 Electric | 435 km | 90 km/h | 168 Wh/km | 367 km | 3 C |
MG4 Electric | 435 km | 120 km/h | 242 Wh/km | 255 km | 3 C |
Nissan Ariya SR | 403 km | 120 km/h | 300 Wh/km | 210 km | -3 C |
Nissan Ariya SR | 403 km | 90 km/h | 231 Wh/km | 273 km | -3 C |
BMW iX1 | 417 km | 90 km/h | 193 Wh/km | 335 km | -1 C |
BMW iX1 | 417 km | 120 km/h | 254 Wh/km | 255 km | 1 C |
Volkswagen ID.Buzz | 422 km | 120 km/h | 347 Wh/km | 222 km | -1 C |
Volkswagen ID.Buzz | 422 km | 90 km/h | 266 Wh/km | 289 km | -3 C |
Volkswagen e-Golf MY19 | 231 km | 90 km/h | 156 Wh/km | 188 km | -2 C |
Volkswagen e-Golf MY19 | 231 km | 120 km/h | 216 Wh/km | 136 km | 0 C |
Nio ET7 100 kWh | 505 km | 90 km/h | 193 Wh/km | 466 km | -3 C |
Nio ET7 100 kWh | 505 km | 120 km/h | 240 Wh/km | 375 km | -1 C |
Kia EV6 RWD | 528 km | 90 km/h | 178 Wh/km | 415 km | 1 C |
Kia EV6 RWD | 528 km | 120 km/h | 236 Wh/km | 313 km | 3 C |
Hyundai Ioniq 5 AWD | 481 km | 90 km/h | 178 Wh/km | 415 km | 8 C |
Hyundai Ioniq 5 AWD | 481 km | 120 km/h | 244 Wh/km | 303 km | 8 C |
Audi Q4 e-tron 50 | 498 km | 90 km/h | 185 Wh/km | 415 km | 21 C |
Audi Q4 e-tron 50 | 498 km | 120 km/h | 246 Wh/km | 313 km | 21 C |
Nio EL7 | 509 km | 120 km/h | 292 Wh/km | 308 km | 15 C |
Nio EL7 | 509 km | 90 km/h | 221 Wh/km | 406 km | 14 C |
Skoda Enyaq iV 80X | 491 km | 90 km/h | 169 Wh/km | 455 km | 23 C |
Kia Niro EV | 463 km | 120 km/h | 224 Wh/km | 289 km | 19 C |
Toyota bz4X AWD | 410 km | 90 km/h | 169 Wh/km | 379 km | 14 C |
Toyota bz4X AWD | 410 km | 120 km/h | 227 Wh/km | 282 km | 17 C |
Mercedes EQE 350+ | 670 km | 90 km/h | 173 Wh/km | 524 km | 18 C |
Skoda Enyaq iV 80X | 491 km | 120 km/h | 238 Wh/km | 324 km | 24 C |
MG Marvel R Luxury | 402 km | 90 km/h | 174 Wh/km | 375 km | 10 C |
BYD Atto 3 | 420 km | 120 km/h | 242 Wh/km | 250 km | 19 C |
Ford Mustang Mach-E LR AWD | 540 km | 90 km/h | 176 Wh/km | 516 km | 19 C |
Ford Mustang Mach-E LR AWD | 540 km | 120 km/h | 248 Wh/km | 367 km | 18 C |
Audi e-tron GT | 492 km | 90 km/h | 178 Wh/km | 478 km | 20 C |
MG Marvel R Luxury | 402 km | 120 km/h | 248 Wh/km | 262 km | 13 C |
BYD Atto 3 | 420 km | 90 km/h | 182 Wh/km | 333 km | 19 C |
Audi e-tron GT | 492 km | 120 km/h | 255 Wh/km | 333 km | 19 C |
Volvo XC40 P6 | 414 km | 90 km/h | 186 Wh/km | 360 km | 19 C |
Volvo XC40 P6 | 414 km | 120 km/h | 274 Wh/km | 245 km | 19 C |
Tesla Model X 90D | 417 km | 90 km/h | 199 Wh/km | 379 km | 15 C |
Tesla Model X 90D | 417 km | 120 km/h | 279 Wh/km | 270 km | 18 C |
Audi Q8 e-tron 55 Sportback | 600 km | 90 km/h | 202 Wh/km | 524 km | 16 C |
Audi Q8 e-tron 55 Sportback | 600 km | 120 km/h | 279 Wh/km | 379 km | 14 C |