Här hittar du alla räckviddstest som gjorts på Guiden om elbil. Räckviddstest görs enbart när en bil testas en längre period, inte när en bil provkörs under någon timme.
Vilken räckvidd man får beror på hundratals olika faktorer och det är omöjligt att göra ett räckviddstest som är exakt lika varje gång. Därför ska dessa siffror ses som en hint, inte svart på vitt. Batterier är känsliga för låga temperaturer och minusgrader gör ofta att batterier presterar sämre än vad som är normalt. Även väder så som stark vind, nederbörd eller blött väglag kan påverka negativt.
Hur räknas räckvidden ut?
En slinga körs två gånger, en gång i 90mk/h och en gång i 120km/h. Efter detta så ser man hur många procent som batteriet gjorde av med för att köra sträckan. Man använder sen den datan tillsammans med storleken på batteriet för att räkna ut hur långt man kommer. Formeln ser alltså ut såhär:
Storleken på batteriet * antal % som förbrukats / antal kilometer körda. Man får då fram den riktiga förbrukningen och delar det med storleken på batteriet för att få fram den teoretiska räckvidden.
Se all information i Google Docs
Jag har tidigare presenterat all data direkt på hemsidan i en egen tabell, något som flera varit kritiska mot. Istället vill dom kunna bläddra själva i ett Google-dokument. Jag har valt att göra så nu att visa det mest essentiella i en tabell här nedan men är du intresserad av att se alla data så som storlek på däck fram och bak, väder, underlag mm så klicka på knappen nedan.
Elbil | WLTP | Hastighet | Förbrukning | Räckvidd 100% | Temperatur |
---|---|---|---|---|---|
Peugeot e-208 | 340 km | 120 km/h | 328 Wh/km | 137 km | -9 C |
Volkswagen ID.4 Pro | 514 km | 120 km/h | 321 Wh/km | 240 km | 3 C |
Nissan Leaf 40 kWh | 285 km | 120 km/h | 278 Wh/km | 133 km | -1 C |
Volvo XC40 P6 | 414 km | 120 km/h | 330 Wh/km | 203 km | 3 C |
Ford Mustang Mach-E SR AWD | 400 km | 120 km/h | 311 wh/km | 218 km | 0 C |
Polestar 2 LR DM | 480 km | 120 km/h | 259 Wh/km | 289 km | 1 C |
MG ZS EV MY22 | 440 km | 120 km/h | 277 Wh/km | 247 km | 2 C |
Kia e-Niro MY21 | 445 km | 120 km/h | 235 Wh/km | 273 km | 2 C |
Tesla Model Y MY21 | 507 km | 120 km/h | 202 Wh/km | 347 km | 15 C |
MG5 MY22 | 400 km | 120 km/h | 239 Wh/km | 239 km | 12 C |
Vovlo C40 Twin | 448 km | 120 km/h | 306 Wh/km | 245 km | 11 C |
Volvo XC40 P6 | 414 km | 120 km/h | 274 Wh/km | 245 km | 19 C |
Ford Mustang Mach-E LR AWD | 540 km | 120 km/h | 248 Wh/km | 367 km | 18 C |
Renault Megane E-tech | 450 km | 120 km/h | 217 Wh/km | 277 km | 20 C |
Mini Cooper SE | 234 km | 120 km/h | 184 Wh/km | 157 km | 17 C |
Skoda Enyaq iV 80X | 491 km | 120 km/h | 238 Wh/km | 324 km | 24 C |
MG Marvel R Luxury | 402 km | 120 km/h | 248 Wh/km | 262 km | 13 C |
Mercedes EQA 350 4MATIC | 410 km | 120 km/h | 216 Wh/km | 308 km | 13 C |
BMW iX3 | 460 km | 120 km/h | 239 Wh/km | 335 km | 14 C |
Volkswagen ID.4 GTX | 475 km | 120 km/h | 270 Wh/km | 285 km | 13 C |
Mazda MX-30 | 200 km | 120 km/h | 259 Wh/km | 116 km | 6 C |
Tesla Model 3 MY21 (MIC) | 448 km | 120 km/h | 236 Wh/km | 222 km | 0 C |
Audi e-tron 55 | 441 km | 120 km/h | 360 Wh/km | 239 km | -3 C |
MG4 Electric | 435 km | 120 km/h | 242 Wh/km | 255 km | 3 C |
Nissan Ariya SR | 403 km | 120 km/h | 300 Wh/km | 210 km | -3 C |
BMW iX1 | 417 km | 120 km/h | 254 Wh/km | 255 km | 1 C |
Volkswagen ID.Buzz | 422 km | 120 km/h | 347 Wh/km | 222 km | -1 C |
Volkswagen e-Golf MY19 | 231 km | 120 km/h | 216 Wh/km | 136 km | 0 C |
Nio ET7 100 kWh | 505 km | 120 km/h | 240 Wh/km | 375 km | -1 C |
Kia EV6 RWD | 528 km | 120 km/h | 236 Wh/km | 313 km | 3 C |
Hyundai Ioniq 5 AWD | 481 km | 120 km/h | 244 Wh/km | 303 km | 8 C |
Audi Q4 e-tron 50 | 498 km | 120 km/h | 246 Wh/km | 313 km | 21 C |
Nio EL7 | 509 km | 120 km/h | 292 Wh/km | 308 km | 15 C |
Toyota bz4X AWD | 410 km | 120 km/h | 227 Wh/km | 282 km | 17 C |
Tesla Model X 90D | 417 km | 120 km/h | 279 Wh/km | 270 km | 18 C |
BMW i4 eDrive 40 | 590 km | 120 km/h | 199 Wh/km | 407 km | 22 C |
Audi Q8 e-tron 55 Sportback | 600 km | 120 km/h | 279 Wh/km | 379 km | 14 C |
Audi e-tron GT | 492 km | 120 km/h | 255 Wh/km | 333 km | 19 C |
Kia Niro EV | 463 km | 120 km/h | 224 Wh/km | 289 km | 19 C |
BYD Atto 3 | 420 km | 120 km/h | 242 Wh/km | 250 km | 19 C |
Mercedes EQE 350+ | 670 km | 120 km/h | 222 Wh/km | 407 km | 16 C |
Cupra Born 58 | 425 km | 120 km/h | 216 Wh/km | 268 km | 16 C |
Volkswagen ID.3 (nya) | 429 km | 120 km/h | 221 Wh/km | 262 km | 15 C |
Maxus T90EV | 344 km | 120 km/h | 418 Wh/km | 212 km | 14 C |
Hyundai Ioniq 6 AWD | 583 km | 120 km/h | 195 Wh/km | 379 km | 6 C |
Polestar 2 SMLR | 615 km | 120 km/h | 208 Wh/km | 379 km | 13 C |
Xpeng P7 AWD Performance | 505 km | 120 km/h | 248 Wh/km | 333 km | 8 C |
Xpeng G9 AWD Performance | 520 km | 120 km/h | 322 Wh/km | 289 km | -5 C |
Mercedes EQE SUV 500 | 460 km | 120 km/h | 338 Wh/km | 268 km | 3 C |
Nio EL6 100 kWh | 529 km | 120 km/h | 327 Wh/km | 275 km | -10 C |
BMW i5 eDrive40 | 557 km | 120 km/h | 303 Wh/km | 268 km | -15 C |
Volvo XC40 SMER MY2024 | 565 km | 120 km/h | 280 Wh/km | 282 km | -1 C |
Kia EV9 AWD GT-Line | 512 km | 120 km/h | 323 Wh/km | 297 km | 3 C |
Skoda Enyaq RS Coupe | 539 km | 120 km/h | 259 Wh/km | 297 km | -4 C |
Volkswagen ID.7 Pro | 618 km | 120 km/h | 224 Wh/km | 344 km | 2 C |
Tesla Model 3 LR (Highland) | 629 km | 120 km/h | 184 Wh/km | 407 km | 5 C |
BMW i5 Touring eDrive40 | 560 km | 120 km/h | 251 Wh/km | 324 km | 16 C |
Volvo EX30 Twin Motor Per | 450 km | 120 km/h | 244 Wh/km | 262 km | 16 C |
BYD Seal AWD Excellence | 520 km | 120 km/h | 233 Wh/km | 355 km | 17 C |
Mercedes EQA 250+ (2024) | 520 km | 120 km/h | 192 Wh/km | 367 km | 16 C |
Zeekr X Privilage (AWD) | 425 km | 120 km/h | 262 Wh/km | 244 km | 17 C |
Mini Countryman SE ALL4 | 407 km | 120 km/h | 235 Wh/km | 275 km | 18 C |
Peugeot E-3008 FWD 73 kWh | 525 km | 120 km/h | 186 Wh/km | 393 km | 19 C |
Tesla Model 3 Performance (2024) | 528 km | 120 km/h | 198 Wh/km | 379 km | 19 C |
Mercedes EQB 300 (2024) | 399 km | 120 km/h | 236 Wh/km | 282 km | 18 C |
Volkswagen ID.7 Pro S Tourer | 690 km | 120 km/h | 188 Wh/km | 458 km | 24 C |
Zeekr 001 Privilage (2024) | 585 km | 120 km/h | 222 Wh/km | 423 km | 20 C |
Kia EV3 LR GT-Line | 605 km | 120 km/h | 234 Wh/km | 333 km | 5 C |
Volkswagen ID.7 GTX Tourer | 574 km | 120 km/h | 258 Wh/km | 333 km | 0 C |
Citroën e-C3 Max | 320 km | 120 km/h | 284 Wh/km | 155 km | -1 C |
Volvo EX30 SMEX (2024) | 476 km | 120 km/h | 239 Wh/km | 268 km | 8 C |