Audi har tidigare visat upp sin nya elbil för utvald press på Färöarna: Nya Q6 e-tron är här och blir ett nytt kapitel för Audi. Eller ja, är här är kanske att ta i, det sker inte förrän början på 2024 någon gång men förutom Färöarna har nu press blivit nedflugna till München och fått ta del av den nya interiören av bilen och fått möjligheten att klämma lite mer, jag var en av dessa.
Premium Platform Electric (PPE)
Audi Q6 e-tron bygger på den nya plattformen PPE, Premium Platform Electric, som man utvecklat tillsammans med Porsche. Den nya plattformen ska få Audi och Porsche att sticka ut från övriga Volkswagen-gruppen, som kommer använda sig av MEB+. PPE är ett 800V-system och ger möjlighet till snabb snabbladdning.
Tanken är att plattformen ska användas till större elbilar som ska ge premiumkänsla. T.ex. kommer Volkswagen använda MEB+ för sin nya kombimodell medan Audi istället använder PPE för sin Audi A6 e-tron. Detta gör att bilarna kan skilja sig tydligt från varandra, erbjuda helt olika egenskaper och då såklart olika priser.

Audi Q6 e-tron i siffror
Audi Q6 e-tron är en mellansuv som sätter en ny standard för Audi, det är ingen tvekan om saken. Bilen känns kompetent på pappret och den egentliga frågan är hur mycket det kommer att kosta (som vanligt). Om jag ska spekulera så blir jag förvånad om den hamnar under 800 000 kr.
Bilen har laddlucka bak på båda sidor, dock finns DC-laddning endast på förarsidan (rätt sida om man ska ladda hos Tesla). Vid AC-laddning kommer det till en början handla om 11 kW men 22 kW ska gå att uppgradera till i framtiden, DC-laddning sker upp till 270 kW. Detta ska vara standard i samtliga versioner av Q6 e-tron.
Bagaget rymmer 526 liter och det finns också en frunk på 64 liter. Dragviken med fyrhjulsdrift är 2400kg och lite senare kommer även en bakhjulsdriven version som kommer kunna dra 2100kg.
När det kommer till batteri och räckvidd är Audi fortfarande tysta, man säger bara att bilen ska kunna köra upp till 600 km och med tanke på mellansuv-storlek så borde ett batteri runt 100 kWh inte vara helt otänkbart.
De versioner som media fick se i München hade luftfjädring men om samtliga versioner av Q6 e-tron kommer ha det är oklart.

Ny interiör (till det bättre)
Under dagen i München så var Audis nya interiör i fokus. Borta är all pianolackad plast och hårda material och fram kommer istället tyg och trä. Material som känns varma, mjuka och som ska ge en känsla av hemma och en känsla av att det inte är ett rymdskepp man kör (citerat rakt av från mina anteckningar av dagen).
Detta har man tagit fram efter att ha lyssnat på kundernas feedback om interiören i Audibilar och man säger sig ha jobbat hårt med att ta fram olika kombinationer av miljöer som kunderna ska gilla.
Överlag kändes det verkligen som att interiören har blivit lite mer skandinavisk design och det är ingen dålig sak. Undertecknad gillar tyg i bilar, det är ofta trevligare än fejkläder (som också finns i Q6 e-tron) och det kändes verkligen mer hemma, mer lugnande än tidigare.

Nya skärmar för både förare och passagerare
Men den stora nyheten är skärmarna som finns. Likt BMW har man nu satt ihop förar- och mittenskärmen till en lång, kurvad sak som ger riktigt snygg ut. Här visas det nya systemet som man byggt ovanpå Android, dock utan Google-funktioner, det är alltså INTE Android Automotive. Men man kommer ha sin egen app store med appar som Spotify, Netflix och liknande.
Just mjukvara är ju en stor anledning tll varför Audi inte lyckats få ut fler elbilar än vad de fått och denna gång så var bilen i demoläge och den gick inte att interagera med vilket får mig att misstänka att den fortfarande inte är redo att visas upp. Man har dock lagt klimatinställningar längst ner på skärmen som alltid är synliga vilket gör dem lätta att komma åt.
Men det var inte den enda skärmen, det fanns dessutom en skärm hos passageraren, en skärm på 10,9”. Denna skärm ska ge underhållning åt passageraren på långresor där film och annan underhållning ska kunna visas. För att inte distrahera föraren så finns ett filter som går igång per automatik när bilen rullar över 5km/h som gör att det blir svart om man tittar från sidan.
Vi har sett liknande i Xpeng G9 och där lyckades man väldigt bra med detta. Här så rullade en demofilm och filtret var inte aktivt så än så länge så har ingen annan än Audi sett det fungera.

En sista bonus… som nu gör att jag kan tänka mig en Audi
För er som följer mig på YouTube och kollar mina recensioner så vet ni att jag älskar enpedalsläge och vill att det ska gå hela vägen ner till 0 km/h. Detta är något som inget märke hos Volkswagen-koncernen tidigare har haft möjlighet till, förrän nu.


