Avsnitt 110: Inga sålda bilar om man är verksam i Malmö

I veckans avsnitt av Elbilsveckan pratar jag, Christoffer Gullin, och Peter Esse om några av de hetaste ämnena inom elbilsindustrin just nu. Vi går igenom dragviktsproblemet med Volkswagens elbilar, där möjligheten att uppgradera dragvikten har försvunnit. Vi diskuterar också Polestars framtidsplaner, där Polestar 7 ser ut att bli en kompakt premium-SUV. Dessutom analyserar vi försäljningsstatistiken för 2024, där Tesla, Volvo och VW dominerar, medan nya kinesiska märken som Hongqi och Ora kämpar för att få fäste på marknaden. Vi avrundar med en kritisk genomgång av Porsche Macan och diskuterar om den verkligen är värd sin prislapp på 1,4 miljoner kronor.

Dragviktsproblem med VW-bilar

Vi inleder med att prata om Volkswagens elbilar och det uppmärksammade dragviktsproblemet. Tidigare kunde man uppgradera dragvikten till 1 200 eller 1 400 kg beroende på fyrhjulsdrift, men den möjligheten har nu försvunnit. VW har ansökt om en förlängning, men processen är pausad. Vi diskuterar varför efterfrågan har varit låg och vad det innebär för dem som behöver dra släp med sin elbil.

Polestar 7 och framtida modeller

Polestar har bekräftat att Polestar 7 blir en kompakt premium-SUV, och vi pratar om vad det innebär för märket. Vi går även igenom Polestars mål att sälja 750 000 bilar årligen och hur det jämför sig med exempelvis Porsche, som ligger på cirka 350 000. Har Polestar en realistisk strategi för att nå dit?

Porsche Macan – en kritisk genomgång

Vi har tittat närmare på nya eldrivna Porsche Macan, och det finns mycket att diskutera. Bilen har sportiga köregenskaper och en premiumkänsla, men fjädringen är riktigt hård och energiförbrukningen hög. Vi diskuterar om den är värd prislappen på 1,4 miljoner kronor och hur den står sig mot konkurrenterna i segmentet.

Bilförsäljningsstatistik för 2024

Vi avslutar avsnittet med en genomgång av försäljningssiffrorna för 2024. Tesla dominerar med 21 000 sålda bilar, följt av Volvo med 17 000 och VW med 11 000. Samtidigt kämpar kinesiska märken som Hongqi (22 bilar) och Ora (97 bilar) för att få fäste på den svenska marknaden. Vi diskuterar varför vissa märken lyckas medan andra har svårt att hitta köpare.

Som alltid bjuder vi på en mix av analyser, intryck och diskussioner från elbilsvärlden. Häng med i veckans avsnitt av Elbilsveckan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *