I veckans avsnitt av Elbilsveckan pratar jag, Christoffer Gullin, och Peter Esse om en rad aktuella ämnen inom elbilsvärlden. Det blir en mix av bilvisningar, tekniska utmaningar, laddningsproblem och försäljningssiffror som verkligen sticker ut. Vi går igenom vad som händer med Toyotas 2G/3G-modem, Northvolts avhopp från Volvo-samarbetet och en intressant fabriksvisning i Ungern där elmotorer tillverkas för flera bilmärken inom VW-koncernen. Dessutom kikar vi närmare på Mini Eismann och hur det går för elbilar i Danmark.
Inledning och kommande bilvisningar
November ser ut att bli en hektisk månad med flera hemliga bilvisningar. Vi pratar om en Roadster som ska visas upp i Göteborg och kommande tester av nya Kia-modeller.
Elmotorfabrik i Ungern
Peter delar sina intryck från ett besök på Audis elmotorfabrik i Győr, Ungern. Här tillverkas elmotorer för modeller som Audi Q6, Q8 och Porsche Macan, samt komponenter till Bentley och Lamborghini. Fabriken är en central del av VW-koncernens elbilsstrategi och producerar även aluminiumdetaljer.
Laddtjänster och prisförändringar
Vi går igenom förändringar i Audi Charging och andra laddtjänster inom VW-koncernen. Från och med 1 november införs nya avtalsvillkor, och vi pratar om hur det påverkar både privatpersoner och företagskunder. Det blir även en diskussion om faktureringsproblem som skapar huvudbry för många elbilsägare.
Toyota och 2G/3G-problematiken
Toyota fortsätter sälja bilar med gamla 2G/3G-modem, trots att dessa nät kommer stängas ner 2027. Det innebär att runt 300 000 bilar i Sverige kan få problem med uppkopplade tjänster. Vi diskuterar vad det kan innebära för bilägare och varför Toyota inte har fasat ut tekniken tidigare.
Mini Aceman – genomgång och första intryck
Vi går igenom Mini Eismann och kikar på vad den erbjuder. Bilen har ett 50 kWh-batteri och en räckvidd på cirka 400 km, med ett startpris på 425 600 kr. Vi diskuterar för- och nackdelar, där bland annat kupéutrymmet känns trångt och dragvikten är begränsad till 750 kg.
Danmarks elbilsförsäljning
Elbilar tar över i Danmark! I oktober stod de för hela 61,3 procent av alla sålda bilar. Skoda Enyaq toppade listan med 1 039 sålda exemplar, följt av Ford Explorer och VW ID.4. Vi analyserar vad som gör att Danmark ligger så långt fram och vad Sverige kan lära sig av utvecklingen där.
Som vanligt bjuder vi på en mix av analyser, nyheter och diskussioner från elbilsvärlden. Häng med i veckans avsnitt av Elbilsveckan!