I veckans avsnitt av Elbilsveckan pratar jag, Christoffer Gullin, och Peter Esse om en rad intressanta nyheter i elbilsvärlden. Vi börjar med Teslas nya sjusitsiga Model Y, där vi diskuterar både fördelar och begränsningar med den tredje sätesraden. Vi går också igenom Teslas beslut att lägga ner Model 2-projektet och istället fokusera på att pressa kostnaderna för Model 3.
Peter delar sina intryck från elbilsmässan i Köpenhamn, där han spanat in nya modeller som Renault 5 E-Tech, Citroën eC3 och Alfa Romeo Junior. Vi pratar också om den uppdaterade Kia EV6, Xpeng P7 Plus och Porsche Macan Electric. Ett avsnitt av podden ägnas dessutom åt Polestar 4, där vi diskuterar mjukvaruuppdateringar och hur användarupplevelsen har förbättrats – eller inte.
Tesla Model Y och Model 2
Diskussionen börjar med Tesla Model Y:s nya sjusitsiga variant, som kostar 28 500 kronor extra. Vi går igenom hur utrymmet i tredje sätesraden är begränsat och hur det påverkar användbarheten. Samtidigt har Tesla skrotat planerna på Model 2, med Elon Musk som menar att det inte är logiskt att utveckla en bil med ratt och pedaler i en framtid där självkörande bilar ska ta över.
Elbilsmässan i Köpenhamn
Peter berättar om sina upplevelser från elbilsmässan i Köpenhamn. Han var särskilt imponerad av Renault 5 E-Tech, som han beskriver som snygg och karaktärsfull. Vi pratar också om Citroën eC3, Alfa Romeo Junior och Xpeng P7 Plus. Peter noterar att mässan kändes mindre omfattande än tidigare år, vilket leder oss in på en diskussion om hur bilmässor har förändrats de senaste åren.
Polestar 4 – mjukvaruuppdateringar och användarupplevelse
Vi ägnar också en del av avsnittet åt Polestar 4 och de senaste mjukvaruuppdateringarna. Peter, som har testat dem, berättar om förbättrad respons i rattknapparna och förarassistanssystemet, men även om utmaningar som kvarstår – till exempel ventilationskontrollerna och användargränssnittet. Vi pratar också om hur bilen känns att köra och vad vi tycker om byggkvaliteten.
Kinesiska biltillverkare och marknadsutmaningar
Slutligen tar vi upp de utmaningar kinesiska elbilstillverkare möter i Europa. Vi diskuterar regeringens försök att bromsa expansionen och hur försäljning och restvärden påverkas. Hedin Bils satsning på kinesiska märken hamnar också i fokus, och vi funderar på hur framtiden ser ut för dessa aktörer på den europeiska marknaden.
Som alltid bjuder vi på analyser, intryck och diskussioner om det senaste i elbilsvärlden. Häng med i veckans avsnitt av Elbilsveckan!