Följ Elbilsmagasinet på sociala medier

BMW i4

2024-09-22

BMW i4 är en gran coupe som funnits sedna 2021. År 2024 fick bilen en facelift men förändrignarna var små. Bilen bygger på en plattform som delas med sin förbränningsmotorverion men har ändå blivit hyllad för sin snåla förbrukning. Den stora nackdelen är dock utrymmet, framförallt i baksätet.

BMW i4 – Tekniska specifikationer

BMW i4 är en bil som är 4,78 m lång. Den går att få både som bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven.

BMW i4 eDrive40 är den bakhjulsdrivna versionen med en motor på 250 kW (340 hk) med ett vridmoment på 430 Nm. Den har ett batteri på 84 kWh och en räckvidd på 590 km enligt WLTP. Bilen har hyllats för sin låga förbrukning och går att köra snålt enligt många ägare.

YouTube player

BMW i4 M50 är en fyrhjulsdriven version med en total systemeffekt på 400 kW (544 hk) med ett vridmoment på 795 Nm. Batteriet är på 84 och rävkvidden är upp till 510 km enligt WLTP. M50 är inte lika snål som eDrive40 men kan istället göra 0-100 på 3,5 sekunder enligt tester från undertecknad (även om BMW själva säger 3,9 sekunder).

 I4 eDrive40I4 M50
DrivningRWDAWD
Motoreffekt250 kW (340 hk)400 kW (544 hk)
Vridmoment430 Nm795 Nm
Batteri (Brutto/netto)84 / 81,3 kWh 84 / 81,3 kWh
WLTP590 km510 km

BMW i4 – Verklig räckvidd och laddning

WLTP är en bra siffra för att jämföra bilar men den visar sällan hur långt man faktiskt kan komma i verkligheten. Vill du veta mer om WLTP kan du läsa det här. Elbilsmagasinet har dock testat räckvidden i verkligheten och då skiljer det sig en aning.

Nedan siffror är testad med BMW i4 eDrive40 under sommartid. Se gärna videon för mer detaljerad information.

 100 % SoC80% SoC70% SoC
90 km/h 524 km419 km 367 km 
120 km/h 407 km 36 km285 km 
YouTube player

BMW i4 M50 är inte testad under liknande förutsättningar men en långresa med M50 med original 18”-hjul resulterade i en förbrukning på 18,9 kWh/100 km med blandad körning med övervägande motorväg. Det skulle ge en räckvidd på ca 440 km.

BMW i4 kan ladda 205 kW som mest och ska göra 10–80% på 27 min enligt specifikation. Det gäller dock endast under optimala förhållanden, det är inte ovanligt att man får vänta ytterligare 5–10 min. BMW låter i4 komma upp i 205 kW även vid högre SoC (State of Charge), t.ex. vid 20% men det sjunker snabbt. Det blir som en snabb burst av energi vilket kan vara bra om man bara behöver ett par procent för att ta sig till sin destination. Vid 60% går laddningen under 100 kW och en rekommendation är att köra 10-60% vilket tar ca 20 min. Man kommer då 15-20 mil till, ca 2h på motorväg.

YouTube player

BMW i4 – Bagage (med mått) och dragvikt

Eftersom BMW i4 är en gran coupe så är inte bagageutrymmet det största. Den har dock en halvkombi-lucka vilket underlättar vid packning av bilen. Totalt har BMW i4 ett bagage på 470 liter. Djupet är XX cm, bredden är XX cm och höjden är XX cm. Det finns också utrymme under golvet men har man det stora ljudsystemet, Harman Kardon, så finns en subwoofer där som tar upp en stor del av utrymmet.

Baksätert är uppdelat i 40/20/40 och fäller man det får man tillgång till 1 290 liter. Skjuter man fram passagerarsätet helt så blir djupt XX cm.

BMW har valt en helelektrisk dragkrok till i4 vilket betyder att man trycker på en knapp så fälls det ut per automatik. BMW i4 får också dra 1 600 kg som mest både för RWD och AWD.

Christoffer Gullin

Sedan 2021 har Christoffer skrivit om, filmat om och pratat om elbilar och allt runt omkring. Intresset är enormt för elbilar i Sverige och ju fler som förstår konceptet, desto fler elbilar på vägen. Christoffer vill vara med i den omställningen och Elbilsmagasinet är hans sätt att göra det på. Självklart åker Christoffer elbil, en gul BMW i4 M50.

Lämna en kommentar