Du har säkert hört hur billigt det är att äga en elbil flera gånger. Men vad hjälper det om man inte har råd att köpa den? Elbilar har en större prislapp och det är inget som går att komma ifrån. Men om man är intresserad av en elbil som inte kostar skjortan så finns det fortfarande många bra alternativ. Här är en lista med alla elbilar under 400 000 kr just nu, innan bonusen.
Hur fungerar bonusen på 70 000 kr?
I Sverige så delar Transportstyrelsen ut 70 000 kr om man köper en bil som släpper ut 0g koldioxid per kilometer, vilket är fallet för en elbil. För att få bonusen så ställs vissa krav på dig som köpare:
- Du ska äga bilen i minst 6 månader (eller fram tills bonusen betalas ut)
- Du har ansökt om att få bonusen
- Det finns pengar hos Transportstyrelsen att dela ut
- Bilen är helt ny där du är första ägare
Punkt 1 betyder att du inte får sälja bilen eller göra dig av med den förrän bonusen har betalts ut. Om du säljer bilen efter 5 månader så utgår ingen bonus. Även om bonusen är försenad och du får vänta i 8 månader får du inte göra dig av med bilen.
Punkt 2 betyder att du behöver skicka in en försäkran. En försäkransblankett skickas automatiskt ut från Transportstyrelsen när du köpt bilen och du behöver bara skriva på blanketten och skicka tillbaka den.
Punkt 3 betyder att det måste finnas pengar för att kunna dela ut pengar. Regeringen har budgeterat ett antal miljarder kronor till bonusen och om dom miljarderna tar slut så kan ingen bonus delas ut. Det har hänt ett par gånger att det tagit slut varpå dom som har rätt till bonus har fått vänta tills regeringen fyllt på kassan igen. Det är än så länge ingen som blivit utan bonus.
Punkt 4 betyder att bilen ska vara helt ny. Du kan inte räkna med att få en bonus om du köper en begagnad elbil t.ex.
Fiat 500e – Från 261 900 kr
En av dom billigaste elbilarna vi har i Sverige är Fiat 500e. Det är en liten småbil från Fiat som funnits i många år, men har på senare tid även kommit som elbil. Den finns med två batterialternativ, 24 kWh och 42 kWh. Väljer du den billigaste modellen får du ett 24 kWh-batteri som tar dig 180 km enligt WLTP.
Det större batteriet kostar lite mer, 326 900 kr, men man kommer då 320 km istället. Fiat 500e är också den enda elbilen som går att köpa som cabriolet. Dom senaste 12 månaderna har det registrerats 521st Fiat 500e i Sverige vilket lägger den på plats 28 över flest registrerade elbilar.
Mazda MX-30 – Från 349 900 kr
Mazda MX-30 är Mazdas första elbil. MX-30 är lite unik då dess bakdörrar är åt fel håll, så kallade självmordsdörrar. Det kräver att man först öppnar den främre bildörren för att sen kunna öppna den bakre och hoppa in.
Mazda MX-30 finns i ett utförande och kommer då med ett batteri på 35,5 kWh vilket ger en WLTP på 200 km. Bilen har sålt i 671 exemplar senaste 12 månaderna vilket lägger den på plats 23 över flest registrerade elbilar i Sverige.
Mini Cooper Electric – Från 359 000 kr
Mini Cooper SE är Minis första elbil och är en typisk Mini. Den har utseendet, inredningen och körglädjen som man finner i alla Minis. Bilen har ett batteri på 32,6 kWh vilket ger en räckvidd på 234 km enligt WLTP.
Som en småbil är så Mini Cooper SE inte någon lastbil och den laddar inte heller vidare snabbt vid DC-laddning, endast 49 kW. Men om man är ute efter en pigg andrabil så kanske. 791 Minis har registrerats senaste 12 månade vilket lägger bilen på plats 20 över registrerade bilar i Sverige.
Nissan Leaf – Från 362 400 kr
Nissan Leaf är lite av en personlig favorit för mig. Jag tyckte inte alls om den förrän jag testade den och insåg att den är ju precis det man vill ha. En rymlig småbil som har lite lullul, är trevlig att köra och räcker till jobbet eller affären.
Leaf finns med två olika batterialternativ, 40 kWh eller 62 kWh. Väljer du 40 kWh så kommer du 270 km enligt WLTP medan 62 kWh kommer 385 km. Även motorn blir något kraftigare med det större batteriet, som också börjar på 443 770 kr istället.
Det är inte bara jag som gillar Leaf, i Sverige registrerades 3 226st Nissan Leaf senaste 12 månaderna, vilket gör den till den 6e mest registrerade elbilen i Sverige.
Opel Corsa-e – Från 369 900 kr
Opel har gjort om sin minsting Corsa till en elbil och döpt den till Corsa-e. Här får man ett batteri på 50 kWh som ger en räckvidd på upp till 359 km och det går också att snabbladda bilen i upp till 100 kW om det behövs.
Men dom flesta som äger en Opel Corsa-e kommer nog använda den som andrabil eller stadsbil med hemmaladdning. Dom är dock få, för dom senaste 12 månaderna har det registrerats 454st Corsa-e, vilket lägger den på plats 30 över flest registrerade bilar i Sverige.
Honda e – Från 378 300 kr
Honda e är Hondas första elbil. Det är en småbil som ser urgullig ut och har en spännande och futuristisk interiör med en stor skärm som sträcker från sida till sida samt kameror istället för backspeglar. Batteriet är på 35,5 kWh och ger en räckvidd på 222 km enligt WLTP.
Bilen verkar dock inte vara någon större succé i Sverige. Endast 124 bilar registrerades senaste 12 månaderna vilket lägger den på plats 40 över flest registrerade bilar i Sverige.
Hyundai Kona Electric – Från 379 900 kr
Hyundai Kona är Hyundais första elbil som gjort succé i Sverige. Bilen finns med två batteristorlekar, 42 kWh och 67,5 kWh, och fick under 2021 en facelift som tog upp bilen till 20-talet. Med det lilla batteriet kommer man 305 km enligt WLTP och det större tar dig 484 km enligt WLTP. Dock börjar det större batteriet på 439 900 kr.
Hyundai Kona delar plattform med succésäljaren Kia e-Niro men eftersom Kona även erbjuder det mindre batteriet så kan den vara ett bättre alternativ för ekonomin. Det har registrerats 996st bilar senaste 12 månaderna i Sverige vilket lägger den på plats 17e plats.
Renault Zoe – Från 383 900 kr
Förutom Nissan Leaf så är även Renault Zoe en storsäljare när det kommer till elbilar. Bilen lanserades tidigt och har funnits i många år. Idag säljer man Zoe med ett batteripack men med två motoralternativ. Vill man komma så långt som möjligt väljer man den mindre motorn vilket ger en räckvidd på 395 km enligt WLTP med det 54,7 kWh stora batteriet.
Den större motorn är inte fy ska den heller med en WLTP på 385 km men man får då 25 hästar till. I Sverige säljer Renault Zoe bra. 2 337st registrerades senaste 12 månaderna vilket lägger den på plats 10e plats bland flest registrerade elbilar i Sverige.
Peugeot e-208 – Från 384 900 kr
Peugeot e-208 är en rolig liten bil som är nära besläktad med Opel Corsa-e. Jag har faktiskt testat Peugeot e-208 tidigare och kom fram till att det är en kompetent liten småbil som är perfekt som pendlarbil. Är man ute efter en familjebil bör man nog kolla på storebror e-2008 istället.
Bilen har ett batteri på 50 kWh som ska ge en räckvidd på 339 km enligt WLTP. Peugeot har en unik interiör där man gjort ratten så pass liten att man måste ha den lågt för att se förardisplayen. Det ser häftigt ut men om det är så praktiskt vet jag inte.
Peugeot e-208 har registrerats 750 gånger senaste 12 månaderna och hamnar på en 22a plats över flest registrerade bilar i Sverige.
Kia e-Soul – Från 398 900 kr
Kia e-Soul är en bil som blev väldigt populär när den kom och säljer fortsatt bra även om det kommit mer konkurrens på marknaden. Bilen bygger på samma platform som Kia e-Niro men finns att välja med det lilla batteriet istället, vilket gör den snällare mot ekonomin. Det lilla batteriet är på 42 kWh och ger en räckvidd på 276 km enligt WLTP.
Det stora batteriet är på 67,5 kWh och ger en räckvidd på 452 km vilket kan tänkas trevligt först. Men man får då vara redo att betala omkring 55 000 kr mer, då priset börjar på 452 900 kr. I Sverige har det registrerats 588 Kia e-Soul senaste 12 månaderna vilket gör den till den 26e mest registrerade bilen i Sverige.
MG ZS EV – Från 399 900 kr
MG ZS EV tog Sverige med storm när den kom under 2021 med ett privatleasingpris på endast 1 990 kr. Nu säljer man den uppdaterade versionen för 2 895 kr i privatleasing eller 399 900 kr kontantpris. För det får man ett betydligt större batteri på 72,6 kWh som ger en räckvidd på 440 km istället för 263 km som den gamla gjorde.
Kollar man i statistiken ser man att svenskarna köpte modellen och det är faktiskt den 4e mest registrerade elbilen i Sverige dom senaste 12 månaderna, med 3 578st. Det gör den till den mest registrerade bilen på den här listan. Om den nya modellen kan klara av att hålla den försäljningen uppe återstår att se.
Opel Mokka-e – Från 399 900 kr
Opel har ytterligare en bil på den här listan och det är Opel Mokka-e, som är något större än Corsa-e men bygger på samma plattform och batteristorlek. Eftersom den är något större är också räckvidden lite sämre, där den går 338 km enligt WLTP.
Opel Mokka-e har ett fräckt utseende som gör den till en blickfångare utan att behöva kosta skjortan, speciellt i den gröna färgen som Opel marknadsför. Det har registrerats 454st Opel Mokka-e dom senaste 12 månaderna vilket lägger den på plats 29 i listan av flest registrerade elbilar i Sverige.
Citroen e-C4 – Från 399 900 kr
Vi avslutar med ytterligare en bilmodell på Stellantis-gruppen, Citroen e-C4. Bilen börjar precis under 400 000 kr och kommer då med ett batteri på 50 kWh som tar dig 350 km enligt WLTP. Även denna bil är en personlig favorit som jag tycker om att köra väldigt mycket. Vill man maxa bilens utrustning så landar man på 465 000 kr vilket gör att med bonus så får man en fullutrustad bil under 400 000 kr.
Dock verkar bilen inte vara någon större succé i Sverige. Dom senaste 12 månaderna så har det registrerats 252st e-C4 i Sverige vilket lägger den på plats 32 av flest registrerade elbilar i Sverige.
*Källa: bilsweden.se under perioden 2021-02 till 2022-01