Stöd Elbilsmagasinet genom att använda våra länkar vid produktköp eller bli medlem på Patreon för exklusiva förmåner.

Sök
Stäng denna sökruta.

Elbilarna som drabbas när 3G-nätet läggs ner

Allt mer av våra prylar är uppkopplade och det behövs mer plats i näten än någonsin. Därför så läggs nu 2G- och 3G-näten ner för att ge mer plats åt 4G och senare. Men många elbilar är beroende av 2G- och 3G-näten för att vissa funktioner ska fungera, i värsta fall kan bilen få körförbud på besiktningen.

Nu ska 2G- och 3G-näten fasas ut eftersom de är gamla. Istället ska nyare tekniker ta över, som kan hantera större datamängder åt fler samtidigt. Detta är såklart bra för det utvecklande samhället, äldre master kan tas ner och kräver inte dyra reparationer, platsen kan gå till nyare teknik. Detta sker inte bara i Sverige utan runt om i hela världen.

Det finns inget specifikt datum på när nätet kommer tas ner utan det görs allt eftersom under 2024 för 3G-nätet medan 2G-nätet kommer påbörja sin avveckling under 2025.

Problemet när det kommer till bilar är att många tillverkare inte byggde in modem som klarade av den nya tekniken förrän rätt sent, i vissa fall så sent som 2021. Nätverkskopplingen används för att hämta uppdateringar, få kontakt med mobilappar och andra digitala tjänster som en bil kan tänkas ha.

Men framförallt är det funktionerna eCal, SOS-systemet som kan ställa till det. Sedan 2018 är det lag på att bilarna ska ha detta system i bilen. Det är en knapp, oftast i taket, i din bil som ger dig direkt kontakt med SOS och ger också SOS möjlighet att se vart din bil befinner sig när samtalet kommer in. Detta är en funktion som ska fungera och om den inte får kontakt med nätet så kommer bilen visa ett felmeddelande.

Kommer detta fel från SOS-systemet så kommer det ge en 2a på besiktningen och kan du som ägare inte lösa problemet så får bilen körförbud. Branschorganisationen Mobility Sweden säger till Carup att man jobbar på en lösning där dessa bilar ska få undantas från detta specifika problem men än så länge finns ingen sådan lösning.

Några biltillverkare har erbjudit lösningar på problemet till sina kunder medan andra inte har gjort det. Jag har varit i kontakt mer flera av tillverkarna som erbjudit en elbil med 2G- eller 3G-modem för att ta reda på vilka elbilar som ligger i riskzonen.

BMW

BMW har inte återkommit men på faq.bmw.se går att läsa att BMW-bilar tillverkade efter juli 2017 har stöd för 4G. För elbilar är det framförallt BMW i3 som ligger i farozonen när 3G-nätet tas ned. Dessa bilar har dock stöd för 2G och så länge det nätet är uppe kommer de flesta tjänster fungerar normalt, om än långsammare pga den lägre hastigheten som 2G erbjuder. När 2G stängs ner förlorar bilarna funktionerna.

Ett par frågor gällande Mini har dykt upp (Mini ägs av BMW) men Mini Cooper SE  började tillverkas 2019 och har således också stöd för 4G, precis som BMW i3 som byggdes på den tiden.

Mazda

Mazda MX-30 är en bil som påverkas av nedsläckningen. Det finns idag ingen uppgift om vad Mazda kan komma att hitta på för lösning men det är något man kollar på.

Nissan

Nissan Leaf 2011–2016 samt Nissan e-NV200 2014-2017 har stöd för 2G och kommer fungera så länge det är aktivt. Det finns i nuläget ingen plan på att uppgradera dessa. Årsmodeller efter dessa har stöd för senare tekniker.

Renault

Renault Nordic har uppgett till Carup att det inte finns någon klar överblick för Sverige gällande nedstigningen. Jag har försökt få tag på Renault för klargörande gällande Renault Zoe men inte lyckats. Det verkar dock som att Renault Zoe ZE40 från 2019 har 2G/3G-modem. 2021 fick Zoe en facelift och då finns 4G med men Zoe-modeller före detta är det ännu oklart med.

Tesla

Tesla Modal S som är byggda i juni 2015 eller tidigare drabbas av detta men Tesla erbjuder kunder att uppgradera till ett modernare modem för 1 628 kr.

Volkswagen

Volkswagen meddelar att man idag inte har någon lista med vilka modeller som påverkas av nedsläckningen men att det är något man jobbar på. Samtliga bilar som säljs idag har stöd för 4G. Även tidigare ID-bilar har stöd för 4G eller senare. När det kommer till just e-Golf och e-UP är det mer osäkert.

Övriga biltillverkare

Övriga biltillverkare hade inga elbilar vid den här tidpunkten eller har inte detta problem. T.ex. så var Kia och Hyundai tidigt ute med elbilar men man har byggt med 4G-modem sedan start. Volvo, Mercedes, Peugeot, Opel med flera har stöd för 4G eller senare i alla sina elbilar och påverkas därför inte.