Stöd Elbilsmagasinet genom att använda våra länkar vid produktköp eller bli medlem på Patreon för exklusiva förmåner.

Sök
Stäng denna sökruta.

Elbilarna under 400 000 kr fortfarande få – Här är listan

Elbilar är dyra och även om många av dem kommit ner i pris handlar det oftast om stora suvar som var dyra redan från början. När man går lägre ner i prissegmentet, under 400 000 kr, då blir det inte många elbilar kvar. Här är listan med elbilar under 400 000 kr och vad du kanske borde göra istället.

Elbilarna under 400 000 kr

Den billigaste elbilen i Sverige idag kostar 299 900 kr, det är Citroen e-C3. Det är också den enda bilen under 300 000 kr, resterade bilar i segmentet under 400 000 kr kostar omkring 350–400 000 kr. Priser kan dock alltid uppdateras och därför rekommenderar jag att kolla på Elbilsmagasinets bilar-sida, där man snabbt kan filtrera på bland annat pris men även andra egenskaper för att hitta den elbil som passar just dina behov.

  • Citroen e-C3 – 299 900 kr
  • MG4 Standard Range – 369 990 kr
  • BYD Dolphin Active – 369 900 kr
  • Nissan Leaf – 379 700 kr
  • BYD ATTO 3 – 379 900 kr
  • Mini Cooper E – 384 900 kr
  • Fiat 500e halvkombi – 389 900 kr
  • BYD Dolphin Boost – 399 900 kr
  • Renault Megane E-Tech EV40 – 399 900 kr
  • Jeep Avenger – 399 900 kr
MG4 Standard Range är en av få bilar under 400 000 kr

Vad du bör göra istället om du har 400 000 kr att köpa elbil för

När denna artikel skrivs så finns det alltså tio bilar som kostar under 400 000 kr. Samtliga bilar är mindre bilar som inte passar för familjen och erbjuder en begränsad räckvidd. Det man bör göra är alltså att köpa en begagnad elbil istället, något som ger mycket mer bil för pengarna.

Jag hör dig, det är så skönt att köpa nytt för man får med nybilsgaranti och batterigaranti. Det finns inget som säger att man inte får det även om man köper begagnat bara man vet vad man ska titta efter. T.ex. erbjuder Kia 7 års nybilsgaranti, Hyundai erbjuder 5 tillsammans med Toyota. I princip alla biltillverkare erbjuder batterigaranti i 8 år eller 16 000 mil.

Batterier åldras, också något som kommer upp när man pratar om begagnad elbil. Därför är det viktigt att ställa krav på att bilen man ska köpa har testats för batterihälsa. En bil som körts hårt, alltid laddats till 100% och sen stått tills dagen efter när ägaren kört 3 mil och sen laddat till 100% kommer ha gjort stor skada för batteriet och det är såklart tråkigt att köpa den bilen för ett hört pris.

Allt fler återförsäljare erbjuder batteritester på elbilar och det kan vara värt att spendera en kväll med att läsa lite forum om bilmodellen man är intresserad av för att se vad som är normalt.

Några bilar som man kan få för under 400 000 kr med nybil- och batterigaranti kvar på just nu är:

  • Kia e-Niro
  • MG4 Long Range
  • Hyundai Kona
  • Renault Megane E-Tech EV60
  • Polestar 2
  • Tesla Model 3

Mellan 400–500 000 kr börjar man även hitta Kia EV6, en bil som kom 2021 och alltså har minst 4 års nybilsgaranti kvar i nuläget.

Har man tur kan man hitta ett år gamla Polestar 2 för under 400 000 kr

Glöm inte kolla serviceboken när du köper begagnat

Men det finns en farlig fälla vid begagnat-köp och det är serviceboken. Många tillverkare kräver att bilen är korrekt servad för att nybilsgarantin ska gälla och därför är det viktigt att kolla just servicehistoriken på bilen innan du bestämmer dig. Är bilen väldigt billig kanske den är det av en specifik anledning.

Elbilar har en bit kvar innan de kommer ner i pris men det blir bättre för varje dag som går. Det kommer också ut fler begagnade elbilar på marknaden allt eftersom många privat- och företagsleasingar går ut. 2024 ser ut att kunna bli ett bra år då flera populära bilmodeller började levereras 2021 vars leasing sen tar slut nu 2024.