Volvo EX30 är högaktuell just nu. Modellen är bilmärkets minsta SUV någonsin och har precis börjat levereras till kunder i Sverige. Nu har vi också fått de första förbrukningssiffrorna på bilen och det är inte nådigt.
Under ett par timmar fick jag möjligheten att låna en Volvo EX30 Twin Performance från min lokala handlare här i Uppsala, Bilbolaget. En viktig del för elbilar är förbrukning och att få fram en förbrukning ur denna lilla krabat blev prio #1 vilket gjorde att jag tog mig iväg till norra Uppsala där jag påbörjar alla mina räckviddstest.
Vädret var dock inte med mig utan det var kraftig blåst och snöoväder denna kväll. Man skulle också kunna spinna det som att man får reda på bilens begräninsgar, ofta vill vi ju kunna åka till jobbet även om det är snöoväder och blåsigt ute. Temperaturen denna kväll var -1.
Jag kör sträckan på 110 km i först 90 km/h och sedan i 120 km/h. Resultatet visar sig vara bra mycket högre än vad jag först tänkt mig. I 90 km/h så blev förbrukningen 22,3 kWh/100 km, eller 223 Wh/km.
I 120km/h sen så slutade förbrukningen på hela 30 kWh/100 km, 300 Wh/km. Det gick åt 50% att köra 11 mil i detta väder, vilket betyder att räckvidden blir 22 mil. Det är nog inte ett problem för många men andra ryggar nog tillbaka. Twin Performance har en WLTP på 450 km blandad körning men här är vi istället nere på kanske en 300 km blandad körning.
Som tur är så var detta ett av de sämre väder vi har i Sverige och det ska bli intressant att se vad förbrukningen på samma bilmodell blir om några månader när sommaren kommit och Volvo fått möjlighet att optimera bilen lite.