Hur kör man en elbil på ett effektivt och smart sätt?

Att köra en elbil är inte svårt, men det är lite annorlunda jämfört med en vanlig fossilbil. Eftersom elbilen inte heller kommer lika långt på en tank så är förbrukning och effektiv körning mer intressant i en elbil än vad det kanske varit i en traditionell fossilbil.

Är det någon skillnad att köra elbil vs en fossilbil?

Det korta svaret är nej, det är ingen större skillnad att köra en elbil, så länge man är van vid en fossilbil med automatlåda. En elbil har nämligen inga växlar eftersom motorn bara kan vara av eller på och inget där emellan.

Det finns fortfarande en växelspak såklart där man kan lägga i D, R, N och P men det är mest inställningar för hur bilen ska köras vid just det tillfället. Pga detta så finns det alltså inga elbilar som är manuella, för det finns helt enkelt ingenting att manuellt hantera.

En annan punkt där elbilar gör skillnad är när man gasar. En elbil har full kraft direkt när man trycker på gaspedalen, vilket en fossilbil inte har. Detta gör att accelerationen i en elbil ofta är mycket snabbare än en fossibil och man kan behöva vara mer försiktig mer hur man kör för att det inte ska bli ryckigt.

Utöver detta så är elbilen också tyst. Det har såklart inget att göra med att köra bilen men kan kännas lite konstigt första gångerna när man ska åka iväg och man vet inte om bilen är på eller inte eftersom ingen motor hörs.

En stor skillnad när det kommer till körningen är dock one pedal driving.

Kör alltid med One Pedal Driving om möjligt

En funktion som finns i många elbilar är One pedal driving, eller enpedalskörning. Det betyder att man bara använder sig av gaspedalen för att köra bilen. Som vanligt så gasar man när man trycker på gaspedalen men när man lyfter på pedalen så bromsar bilen in. Detta gör att man kan anpassa hastigheten enbart genom att lyfta foten.

Det finns ofta flera olika inställningar för hur hårt bilen ska bromsa och om den ska bromsa hela vägen till stopp eller rulla sakta. Man får såklart testa sig fram vilken körstil man själv föredrar men det bästa är att köra på full bromsning.

Detta är för att när bilen bromsar så skapas energi och den energin går tillbaka in i batteriet, vilket alltså betyder att du laddar batteriet när du bromsar. Vissa undersökningar säger att detta kan förlänga räckvidden upp till 10%.

Men skapas inte energi när man använder bromspedalen också? Jo, det gör det och även den energin tas till vara på. Men enpedalskörning är bättre optimerat i dom flesta bilar och ger mer energi än en inbromsning med bromspedalen.

5 enkla tips för en mer effektiv körning

Utöver One Pedal Driving så finns det några fler saker man kan göra för att köra mer effektivt och komma längre på en laddning. Här nedan kommer 5 tips.

#1 Värm upp bilen innan körning

Om det är kallt ute är det viktigt att värma upp bilen innan du ska ut och köra. Detta för att batterierna ska komma upp i rätt temperatur och därmed prestera bättre. Batterier som är kalla från start kräver mycket energi för att värma upp sig själva medan man kör, vilket ökar förbrukningen enormt.

#2 Kör mjukt och anpassa hastigheten

Att köra gasen i botten var och varannan gång må vara roligt men det är inte så värst effektivt. Kör mjukt och ha inte så bråttom upp till max hastighet. Vissa bilar har ett ECO-mode man kan ställa in om man vill, men det brukar ofta ta bort en del kraft från bilen och göra körningen tråkigare.

Det är också värt att tänka på hastigheten. En elbil kör bäst runt 80–90 km och allt ovanför det kräver ofta en hel del mer energi. Självklart ska man inte köra 90 km/h på motorvägen men istället för att ligga 10 över som många gör, ligg prick 110 så kommer du både längre och slipper betala eventuella böter.

#3 Knappa in nästa laddstolpe i navigationssystemet

Många elbilar erbjuder navigation inbyggt i bilarna där man kan navigera till olika platser. Många elbilar kan också vara smarta och förstå att du är på väg till en laddstolpe för att ladda bilen och förbereder då batteriet på att ladda innan du kommer fram. Det gör bilen genom att reglera temperaturen i batteriet så att temperaturen är optimal för snabbladdning när man kommer fram.

Bilen vet dock detta bara om man knappat in själva laddstolpen i navigationssystemet. Så om man ska åka till ställe A så kan det vara värt att skriva in laddstolpen som ligger på vägen, som man ändå planerat att stanna på.

#4 Håll koll på däcktrycket

För att minimera förbrukningen när du kör så är det viktigt med rätt däcktryck. Detta gället äldre fossilbilar också men det är desto viktigare i en elbil, eftersom skillnaden på förbrukning kan vara större.

Har man fel däcktryck kan det krävas mer energi för att föra bilen framåt och ska man åka långt så kan det göra en stor skillnad. Moderna bilar har oftast däcktrycksövervakning men innan en långresa, se till att du har rätt däcktryck i däcken för att vara på säkra sidan.

#5 Stora hjul är inte alltid bäst

Visst är det snyggt med stora däck och fälgar men det är inte alltid optimalt. Det första man oftast tänker på är komforten, där en bil med stora däck och fälgar oftast är mer stötig och låter mer än en bil med mindre däck.

Men det påverkar också förbrukningen på bilen så om man står i groparna att beställa en ny bil eller köpa nya däck så kan det vara smart att ta en tum mindre än man tänkt sig. Det blir både billigare, resan blir skönare och man kommer lite längre.