Premiär: Hyundai Ioniq 9 är större & bättre räckvidd än EV9

Hyundai Ioniq 9 är märkets största helelektriska bil och delar mycket med syskonet Kia EV9, som vi fick se förra året. Bilen bygger på samma plattform men batteriet har växt, räckvidden har blivit längre och Hyundais numera ikoniska pixel-design finns på plats. Jag fick möjlighet att klämma på bilen inför lansering och testade såklart utrymmena.

På LA Motor Show har Hyundai visat upp sin nästa elbil i Ioniq-serien. Det handlar om 7-sitsiga Ioniq 9 som också kan beställas som 6-sitsig. Bilen kommer byggas i Korea och Hyundais nya fabrik i Georgia, USA. Bilen är ett viktigt steg mot elektrifiering i framförallt USA där den här typen av bilar är populära. Men det hindrade inte Hyundai att flyga in ett par medier från Europa, där jag var en av dem.

Ett batteri på 110 kWh med över 600 km räckvidd

Nya Hyundai Ioniq 9 bygger på E-GMP-plattformen från Hyundai-gruppen där också Kia ingår. Många hade nog förväntat sig att Ioniq 9 skulle bli just en liknande version av Kia EV9 men så har man inte valt att göra. Istället har man fått in ett större batteri, ökad på effekten på motorerna och faktiskt förlängt hela bilen för att utrymmet ska bli så bra som möjligt.

Hyundai Ioniq 9 kommer finnas i tre olika versioner, en Long Range med en motor i bak på 160 kW (218 hk), en AWD som även får en motor på 70 kW (95 hk) på framaxeln samt en Performance som får dubbla 160 kW (218 hk) för en total systemeffekt på 320 kW (435 hk). Den enda batteristorleken man talade om var 110,3 kWh och det ska ge en räckvidd på 620 km enligt WLTP med RWD-versionen. Man ville inte nämna några övriga räckviddssiffror då de inte är helt klara än.

 Long RangeLong Range AWDPerformance
DrivningRWDAWDAWD
Motoreffekt160 kW (218 hk)230 kW (313 hk)320 kW (435 hk)
Batteristorlek110,3 kW110,3 kW110,3 kW
WLTP620 kmOkäntOkänt
Längd5,06 m
Hjulbas3,13 m

Bilen har en längd på 5,06 m vilket är ca 4 cm längre än syskonet Kia EV9 och hjulbasen är 3 cm längre. Självklart är bilen byggd med 800V-teknik och laddningen går riktigt fort, 24 min för att ladda 10–80%. Det är en snitteffekt på 193 kW vilket ändå inte är fy skam. Vad maxhastigheten är vet vi inte idag då det var information man inte ville släppa. För AC-laddning handlar det om 11 kW.

Design med inspiration från båtar

Det finns mycket man kan säga om designen på Ioniq 9, den sticker verkligen ut, om det är positivt eller ej låter jag vara osagt. Pixlar är det häftiga hos Hyundai och så även på Ioniq 9. Strålkastarna är tydligt Hyundai och kollar man på baken så är den omringad av ett bälte med pixlar. De stående lyktorna i bak får mig att tänka på Volvo 855, en annan boxig bil som de flesta svenskar antagligen har en relation till. Högst upp har vi bromslyktor som fulländar kransen.

Bilens form är speciell och ska efterlikna en segelbåt om Hyundais designchef får beskriva det. En segelbåt är oftast som bredast på mitten för att sen gå tillbaka lite och skapa en tydlig kurva från början till slut. Så även på Ioniq 9, där den är som högst vid sätesrad nr 2 och sen börjar svacka nedåt. Det gäller även bredden där bilen smalnar av i bak för att underlätta för luften.

Innerutrymmen är goda i samtliga rader

Den bil jag får klämma på är 6-sitsig och har relaxation-stolar på andra raden. Dessa stolar är skjutbara fram och bak ca 15 cm och erbjuder elektrisk justering. De kan också fällas för en ”skön relax-stund” (Hyundais ord). Stolarna kan också vridas i 90 eller 180 grader för enklare lastning av t.ex. en barnstol eller mer social närvaro med de på den tredje raden. Kia tog inte in dessa stolar i Sverige med EV9, om Hyundai kommer göra det är oklart.

Mittkonsolen innehåller gott om förvaring. Dels kan man lyfta på armstödet både från framsätet men också från andra sätesraden. Utöver det kan man även skjuta ut en låda längst ner vid golvet. Båda dessa förvaringsboxar är stora och klarar en hel del CD-skivor (för det hade vi ju ändå i våra 855or på 90-tlaet?!). USB-C och ventilation finns såklart och det är generellt en god upplevelse att sitta i mittenraden.

På den tredje raden är det inte fullt lika gott om utrymme men ställer jag in stolen på rad två så att jag får plats bekvämt så får jag även plats på rad tre (180cm lång). Det är precis men det går. Här bak finns också ventilation, USB-C och mugghållare så ingen bortglömd.

Längst fram finns lika stolar som på rad två, alltså relatxion-stolar. Den nya skärmen är en klar uppfräschning från tidigare Hyundai och känns mer modern. Den kör en nyare version av deras operativsystem som känns rappt och erbjuder tredjepartsappar som Spotify, Youtube och Netflix. Det finns även trådlös Apple Carplay och Android Auto vilket inte är helt fel. För i slutändan är det fortfarande ett rörigt system som känns lite gammalt.

Materialvalen i kupén känns helt klart som ett steg upp, det märks att det här kommer vara en dyrare bil än vad vi sett tidigare i Ioniq-serien. Även om materialen är veganläder (plast) så är det trevliga ytor att ta på och den upplevda kvalitén känns hög. . Ratten har fysiska knappar istället för touch som konkurrenterna kör med, poängen går till Hyundai.

Stor bil betyder stort bagage

Med samtliga rader uppe så är bagaget begränsat, det kommer man inte ifrån. Det är dock ett djup på 56 cm och eftersom taklinjen går hela vägen bak istället för att börja slutta så kan man bygga på höjden som är 73 cm. Tredje raden kan man enkelt fälla med ett knapptryck då de är elektriska. Då blir det desto större och man får ett litermått på 1 323 liter medan djupet blir 123 cm. Är inte det tillräckligt kan du även fälla andra raden med ett knapptryck och vips så har du en mindre lastbil. Dragvikten ska vara 5000 pounds, vad det blir för siffra i Europa vet vi ej men direkt översatt blir det ca 2,26 ton.

Precis som Kia EV9 så finns V2L via adapter att använda i ladduttaget och man kan då få ut 3,6 kW, alltså 1-fas 16A. Men det finns även ett uttag på insidan man kan använda med samma styrka. Bilen är också förberedd för V2H och V2G och kommer aktiveras på de marknader där detta finns tillgängligt.

Svenska priser och lansering kommer sen

Även fast Hyundai visar upp nya Ioniq 9 redan nu i slutet på november 2024 så kommer det dröja innan vi får se den i Europa. Första marknaderna för bilen är Korea och USA medan vi i Europa får vänta tlll andra halvan av 2025, runt Q3. Vad priset kommer landa på i någon region är just nu okänt.

Vad tycker du om nya Hyundai Ioniq 9? Berätta i kommentarerna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *