Provkörd: Nya Kia EV6 gör en bra bil ännu bättre

Kia EV6 har uppdateringar på flera fronter både interiört, exteriört och räckviddsmässigt. Det bästa är kanske dock den nya inredningen som man förfinat och tagit bort all högblank plast. Jag fick möjligheten att provköra nya Kia EV6 på Bogesundsvägen utanför Stockholm.

Kia EV6 har legat i toppen av elbilar i Sverige sedan den lanserades 2021. Formspråket, det goda utrymmet, körupplevelsen men framförallt den nya tekniken med 800 volt gjorde att endast syskonet Hyundai Ioniq 5 kunde matcha den. Lägg till 7 års nybilsgaranti och succén var ett faktum.

I nya EV6 modellår 2025 så har man försökt fixa till de brister som den tidigare versionen hade. Men den största förändringen är kanske att batteriet fått lite fler celler och numera ligger på 84 kWh vilket också gör att räckvidden har förlängts och numera ligger mellan 522–582 km enligt WLTP beroende på vilket motoralternativ man väljer. 

800V-tekniken har gjort att EV6 kunnat ladda 10–80% på 18 minuter men med ett större batteri krävdes det en justering av laddkurvan för att bibehålla den tiden. Nya EV6 kan ladda i upp till 258 kW och håller en högre effekt under en längre period så att ledtiden inte försämras. Man har dessutom justerat laddkurvan efter 80% så att även den tiden ska gå något fortare även om det inte alltid är aktuellt att ladda till 100%.

Motoreffekten är densamma men en sista förändring man gjort på specifikationen är dragvikten som numera ligger på 1 800 kg upp från 1 600 kg. Det gäller även den bakhjulsdrivna vilket gör Kia EV6 till en av de bättre dragbilarna med endast en motor.

 EV6 LREV6 AWDEV6 AWD med 20”
DrivningRWDAWDAWD
Hjulstorlek19”19”20”
Motoreffekt168 kW (229 hk)239 kW (325 hk)239 kW (325 hk)
WLTP582 km546 km522 km
AC-laddning11 kW11 kW11 kW
DC-laddning (max)258 kW258 kW258 kW
Dragvikt1 800 kg1 800 kg1 800 kg
Taklast80 kg80 kg80 kg

Små men tydliga exteriöra förändringar

Sedan en tid tillbaka så har Kia bytt designstil och även om EV6 var först ut i det nya designspråket så tycker man att man kan göra mer för att matcha bilen mer mot EV3 och EV9. Det har man gjort med nya strålkastare i fram som nu går i mer raka linjer och har även en lång LED-list längs med fronten.

I bak finns den tydliga ankstjärten kvar men bakljuset har smalnat av något och blivit lite mer indirekt. Det sticker inte ut på samma sätt som tidigare, en snygg förändring som man inte tänker på om man inte har den gamla EV6 bredvid sig.

I övrigt är mycket densamma vilket också gäller yttermått, frunk, bagage och liknande. Det är alltså inga stora förändringar här, man får hoppa in i bilen för att hitta fler.

Trodde inte en interiör utan högblank plast fanns 2025 men Kia lyckas

Direkt när man sätter sig i nya EV6 så märker man att ratten inte är densamma, den har numera tre ekrar istället för två och en annan design i mitten. Knapparna finns kvar men de är inte högblanka utan matta vilket är klart snyggare. De känns lite mushiga att trycka på, de har inte det här härliga klicket. Men jag tar hellre dessa knappar alla dagar i veckan istället för en touchlösning.

I mittkonsolen och på armstöden är det numera borstad plast vilket både känns och ser snyggare ut. Det är en stor förbättring och hur mycket man än kladdar med fettiga fingrar kommer inga spår synas. Kia nämnde under sin presentation att man valt att jobba bort så mycket av den högblanka plasten i största möjliga mån, vi får hoppas att de skickar ut ett PM till övriga tillverkare med den tanken.

Skärmen är helt ny och är uppdelad på två 12-tumsskärmar. Operativsystemet har uppdaterats till det senaste och det är nog många tacksamma över. Den största nackdelen med EV6 har varit en trög och komplicerad mjukvara men den nya är klart bättre. Allt flyter bättre, den är mer responsiv och har dessutom en del nya funktioner som tredjepartsappar som t.ex. Spotify, Youtube och Netflix (kommer i en uppdatering under december 2024).

Dessutom har bilen fått riktig OTA (Over The Air) vilket betyder att Kia nu kan uppdatera inte bara navigationen utan även andra delar av systemet samt mjukvaran i andra delar av bilen t.ex. bromssystemet eller liknande.

Med det sagt är systemet fortfarande rörigt och det tar tid att lära sig, det är inte självklart vart du hittar olika inställningar och det vore inte fel med en helt ny infotainment. Det är dock en del jobb och knappast något man gör för en mindre uppdatering som detta.

Man har även uppdaterat ljudsystemet Meridian med en större bas för lite bättre punsch i dunka dunka-låtarna.

En bättre körupplevelse med nya dämpare

Köregenskaperna har inte ändrats något vilket betyder att vi fortfarande har en bil som är rolig att köra, direkt styrning och fast i fjädringen. Det man gjort är att man försökt sänka ljudnivån i kupén bland annat genom bättre ljudisolering i hjulhusen. Man har även nya dämpare som ska hjälpa till vid hårda hinder som t.ex. brunnslock eller kanter.

Då vi var i närheten av Vaxholm utanför Stockholm så ligger ju Bogesundsvägen inte långt bort och en snabb sväng på den kunde bekräfta att Kia EV6 fortfarande är en rolig bil på vägen. Det är ingen racer men det ska det absolut inte vara men en bra balanserad vardagsbil där du å ena sidan kan ta en kurva i lite högre hastighet, å andra sidan lasta in barnvagnen och familj.

Man har också jobbat bort alla olika pling och plong som Kia har dragits med. Hur många gånger har inte bilen plingat av oklar anledning när man kört en EV6? Otaliga. Under mina 2h med bilen så kom endast pling som jag förstod vad de handlade om och samtliga var från de nya EU-kraven som numera ska finnas i alla bilar. De går att stänga av för en helt tyst upplevelse.

Pris och tillgänglighet

Är du sugen på att beställa nya EV6 så kan du göra det redan idag, flera återförsäljare har också börjat få demobilar till sig. Priserna börjar på 595 400 kr och sträcker sig hela vägen upp till över 750 000 kr om du skulle vilja det. Bilen på bilderna och i videon är en EV6 AWD GT-Line med 20”, sollucka samt färgen Yacht Blue Matt med ett listpris på 753 300 kr. Samtliga priser i tabellen nedan inkluderar Metallic eller Pearl-lack.

EV6 RWD595 400 kr
EV6 AWD630 400 kr
EV6 Plus RWD630 400 kr
EV6 Plus AWD665 400 kr
EV6 GT-Line AWD710 400 kr
EV6 GT-Line AWD med 20” & sollucka733 300 kr
Yacht Blue Matt20 000 kr

Kia har lyckats bra med denna facelift. Det är som det brukar vara, detta är vad bilen borde varit från början men jag är glad att Kia lyssnat på sina kunder och förbättrat det som behövde förbättras. Vad tycker du om nya EV6? Berätta gärna här nedanför.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *