Provkört: Kia EV6 GT-Line

Höstens stora nyhet stavas Kia EV6. Kia har gjort reklam för den hela sommaren och med Ioniq 5 som syskon så har alla väntat på att få se vad den går för? Lever den upp till förväntningarna? Jag tog mig en tur i Göteborg under helbilsmässan och sen ytterligare en 30min när jag kommit hem. Spoilervarning: Jag tycker jättejättemycket om Kia EV6.

Att köra Kia EV6

Jag har provkört Kia EV6 GT-Line, den största trimmen som går att få just nu. Det ska komma en GT-version under 2022 med flera hästar och som ska vara ännu sportigare men den går enbart att beställa i dagsläget. EV6 GT-Line är fyrhjulsdriven och har 325 hk. För att se alla versioner av EV6 i Sverige kan du kolla in bilsöket här.

Kia EV6 ska vara en sportigare version av Ioniq 5, som är tänkt att vara lite mer… ”vardagsrum”. EV6:an är märkbart stötigare och hårdare i fjärdingen än Ioniq 5. Det är inte så att den är obekväm att köra och den tar en kurva bättre men kommer det ett potthål så märker man det.

Även styrningen är lite hård i mitt tycke och jag hittade ingen inställning att ändra det på. Jag känner att jag ofta klagar på hård styrning så jag vet inte om jag är svag eller om den Volvo XC40 jag åker idag är väldigt mjuk. Kanske är det så för att den ska kännas, igen, sportig. Jag vet inte det ja…

Däremot är den en fröjd att köra i övrigt. Den går tyst, som en elbil ska göra, och jag upplever den inte som bullrig, som t.ex. Polestar, på motorväg. Den går stadigt och bra och eftersom det är AWD så bär det av på alla fyra när man använder gaspedalen. EV6 GT-Line ska göra 0–100 på 5,2 sekunder vilket är onödigt fort för en vardagsbil, men ack så roligt när man leker.

GT-Line kommer med en HUD (Head-Up Display) som är riktigt bra. Den är skarp och tydlig utan att vara i vägen. För navigation så har den AR (Augmented Reality) där den visar pilar mot den sväng man ska göra eller den avfart man ska ta. Detta finns även i VW-gruppens bilar men jag upplevde att Kia har gjort ett bättre jobb med den.

Apropå bättre jobb så är One Pedal Driving i Kia EV6 bra och fungerar som jag vill. Det finns paddlar som bestämmer hur kraftig inbromsningen ska vara och bilen bromsar hela vägen ner till 0km/h vilket gör att man i princip aldrig använder bromsen. Det är riktigt skönt att använda i stadstrafik. Den är inte lika finkänslig som hos Polestar men det behövs inte heller.

GT-Line har även fått uppgraderade säten och dessa är supersköna att sitta i. Nu har jag bara spenderat omkring 45 min i dom totalt men kollar man på dom som åkt 10h i EV6 så säger dom samma sak. Jag var lite missnöjd med Ioniq 5:s stolar men Kia har gjort det bättre. I Basversionen av EV6 så är det ett par andra stolar och dom har jag ännu inte testat.

Här nedan är en video på inredningen av EV6 GT-Line samt en demo på hur HUD AR fungerar.

En praktisk bil, för det mesta

Kia EV6 är ju en form av SUV, eller crossover. Då borde det också finnas gott om plats för familjen, vilket det också gör. Efter att ha ställt in förarstolen som jag vill ha den så satte jag mig i baksätet och hade gått om rum kvar till stolen framför, 7–10 cm kanske. Jag är 180 cm lång så det borde täcka dom flesta barn. Även barnstolar bör ej vara något problem med baksätet, det är mycket större än vad man tror. Trevligt med platt golv i mitten också så att man kan sitta i mitten om det skulle behövas.

Själva bagaget är runt 490 liter vilket är ungefär där det brukar ligga i den här storleken. Man förlorar lite med det sluttande taket såklart. Under bagagegolvet finns i princip ingen plats alls i GT-Line, då det är där som baslådan till det stora ljudsystemet finns. Väljer man en mindre trim får man lite mer plats under golvet.

Samma sak är det i frunken på bilen. Har man en bakhjulsdriven bil finns här gott om plats för en matkasse då utrymmet är på 57 liter. Vill man ha AWD däremot så blir det desto mindre, närmare 20 liter, vilket räcker för laddkabeln precis. Det är inte optimalt men har man packat bilen full slipper man i alla fall riva ut allt för att komma åt laddkabeln.

Vill man dra släp så är EV6 också duktig på det då den har en dragvikt på 1 600 kg. Det får man ändå anse som okej. Det gäller dock att du har BE-behörighet för annars blir det inte många kilo kvar att hänga på kroken.

Jag upplever takhöjden som på gränsen. Jag slog inte i taket vare sig i fram eller i bak men när jag kliver i och ur bilen så känns taket som att det är i vägen. Jag kanske bara är osmidig och det är klart att det finns en fysisk begränsning men jag hade inte sagt nej till 2–3 cm mer i takhöjd.

Vi måste prata design

Precis som Hyundai gjorde med Ioniq 5 så har även Kia valt en design som är väldigt unik och gör att man vänder sig om en extra gång. Att man valt en design som sticker ut är självklart en stor fördel i markandsföringssammanhang men blir också lätt en vattendelare, är den ful eller snygg?

Bilen verkar ha blivit väldigt populär och har i skrivande stund runt 7 månaders leveranstid, vilket man får anta är en positivt för bilen. Personligen tycker jag designen är riktigt snygg och speciellt i vitt. I svart, som är standardfärgen om du köper bilen, så försvinner mycket av linjerna och den poppar inte alls lika bra i mitt tycke. Väljer du privatleasing så är standardfärgen blå, vilket är en bättre färg, men inte lika bra som vit.

Summering

När Polestar kom så pratade man om den första, riktiga Tesla Model 3-konkurrenten. Jag vet inte om Polestar någonsin levde upp till det, men Kia EV6 är jag inte lika osäker. Funderar man på en Tesla Model 3 idag så är Kia EV6 ett hett alternativ man ska kolla in.

Kia har gjort ett bra jobb med bilen och även om deras infotainment inte är något att hurra över så är det okej. Resten av bilen balanserar upp det. Det är en rolig bil att köra samtidigt som man komfortabelt kan sätta på den adaptiva farthållaren och bara åka med.

Jag har fortfarande ett år kvar på min nuvarande leasing men jag skulle bli förvånad om jag inte har en Kia EV6 Plus eller GT-Line på beställning inom snar framtid.