Det är knappast någon nyhet för någon att vi i Sverige älskar våra kombis. Volvo V70 och Volkswagen Passat har i många år tävlat om att vara den mest sålda bilen. Men allt eftersom fler vill gå över till elbilar så inser man att det är SUV som gäller. Varför finns det så få elbilar med kombi? Här kommer anledningen samt några kombis som ändå är på väg.
Batteripack är stora
Först och främst handlar det ofta om fysiskt utrymme. SUVar är stora och har gott om plats att kunna få in så mycket batterier i som möjligt. Tillverkare vill såklart stoppa i stora batteripack så att dom kan skryta med lång räckvidd. Ett stort batteripack kan också ladda snabbare än mindre batterier vilket är en annan fördel.
”Men det finns ju gott om småbilar också” hör jag dig säga.
Stämmer bra, men dessa behöver inte lika stora batteripack. Vi pratar om småbilar som inte förväntas komma så långt, som inte är så tunga och förblir relativt lätta även efter konvertering till el eftersom det endast får plats små batteripack. Det förbättrar effektiviteten och man får en längre räckvidd.
Det handlar alltså om att hitta den sweet spot som passar bäst för bilen. För en stor och tung SUV så behövs ett stort batteripack, som samtidigt gör bilen än tyngre, men det går att få plats till en viss gräns. I en småbil får det inte plats lika stort batteripack men bilen är lättare och ger bättre effektivitet.
En kombi är mitt emellan. Den är stor och tung från början och sen ska man in med ett stort batteripack som gör den än tyngre. Då fallerar effektiviteten och siffrorna blir inte lika bra.
Kombis är inte så populärt som vi gärna vill tro
En annan viktig sak är att kombin är helt enkelt inte en populär typ av bil. Vi i Norden älskar kombis men resten av världen gör det inte. I USA, som är en jättemarknad för bilar, så har Volvo slutat sälja V90 eftersom den sålde så dåligt. Även i Europa så är kombis inte en populär typ av bil, det är småbilar och SUV som gäller. I USA tycker man också om sedaner.
Bland de 10 mest sålda bilarna i Europa under november 2021 så fanns inte ens en kombi med. När en viss typ av bil inte säljer så blir fokuset inte lika stort från biltillverkare och man väljer att istället lägga pengar på sånt som säljer.
Automotive News Europe rapporterade 2019 att Skoda Otavia Combi var Europas mest sålda kombi. Kollar man vilka länder som köpte en kombi 2019 så var Sverige i topp med 31%, Tjeckien på god andraplats med 21% och i Tyskland valde 17% att köpa en kombi. Det är alltså inga jättesiffror och samtidigt så vet vi att SUVen har klättrat högt upp på listorna istället.
3 kommande elbilar med den älskade kombin
I skrivande stund, december 2021, så finns det i princip en kombi på elbilsmarkanden. Det är Porsche Taycan Cross Turismo, som har ett startpris på 1,1 miljoner kronor. Nog för att många gärna skulle ta en sån så är det utanför mångas budget. Men lyckligtvis kommer billigare elbilskombis under 2022 som kan passa bättre.
MG5 Electric (2022)
Under 2022 kommer MG lansera MG5 Electric, märkets första elbilskombi (och kanske även marknadens). Prismässigt så säger rykten att man satsar på omkring 2000kr/mån i privatleasing vilket borde vara ungefär 300–350 000 kr i kontantpris.
MG tog marknaden med storm med MG ZS EV och privatleasingerbjudandet 1999kr/mån, så vi vet att dom kan bygga billiga bilar. Än så länge har man inte fått göra annat än att klämma på bilen men tester och provkörningar borde börjar dyka upp i början av 2022.
Volkswagen ID. Space Vizzion (2023)
VW ID. Space Vizzion ä ren konceptbil som Volkswagen visade upp för första gången under 2019. Konceptbilen visar Volkswagens vision på en lyxig kombi i framtidens Europa. Det finns idag inga nyheter om när bilen kan tänkas dyka upp men VW har sagt att det är tänkt att vara nummer 7 i ID-serien.
Idag finns, ID.3, ID.4, ID.5 och ID.6 (SUV endast i Kina) och ID. Buzz är på väg under 2022. Det är också tänkt att bilen ska börja byggas i början av 2023 i Tyskland och det betyder att den borde presenteras under 2022. Vi får hålla tummarna på att allt går enligt planerna.
Volvo V90 (TBA)
Håkan Samuelsson, VD för Volvo Cars, har berättat att alla deras bilar som släpps från och med nu och framåt kommer bli helelektriska. Men för att skynda på elektrifieringen så har han även öppnat upp för att göra nuvarande S90 och V90 elektriska:
”Det är inte omöjligt att vi graderar upp nuvarande S90 och V90” har han berättat för DN.
Detta är såklart mer ett rykte än satsning men elbilskombis fortsätter vara sällsynt på marknaden och det ser tyvärr ut att förbli så ett par år framöver. En personlig åsikt är att proppen borde ha släppt runt 2027–2028, när tillverkarna har hunnit komma igång med elektrifieringen på riktigt. Vi är fortfarande i uppstarten.
2 svar
Konstigta argument om att den inte finns el-kombi. Om man tar en SUV, bort den fåniga markfrigången och de onödigt stora hjulen, dra upp taket baktill, sätter dit en baklucka och ett plant golv. Då får man en användbar kombi som går att lasta lite lättare.
Audi A6 avant etron kommer också.
/Tobias