Testad: CTEK Njord Go – Den portabla laddboxen

För att göra sitt elbilsägande barnsligt enkelt så är en laddbox hemma det bästa sättet att göra det på. Det finns många alternativ till laddboxar och om vi ska vara helt ärliga, dom flesta är ungefär likadana. Men en laddbox är egentligen bara ett glorifierat vägguttag och har du redan ett vägguttag så kanske inte ännu ett känns så intressant.

In på marknaden kommer CTEK Njord Go, den portabla laddboxen som du kopplar in i det redan existerande 3-fasuttag. Jag har fått en Njord Go skickad till mig av CTEK för att kunna göra en recension av laddboxen och jag har testat den omkring en månad. Den är definitivt smartare är många kablar man köper men är den bättre än en traditionell laddbox?

Det här är CTEK Njord Go

CTEK är ett bolag som dök upp i Dalarna under 90-talet. Man har gjort sig stora inom bland annat batteriladdning och har idag ett stort antal produkter för batteriladdning av många olika typer av fordon. Och då pratar vi om dom gamla herdeliga lågvoltsbatterierna.

Så när elbilen började bli allt mer populär i samhället fann det sig naturligt att CTEK ville hänga på och dom har idag ett stort antal kunder som köper deras laddboxar och tjänster. Har du någon gång laddat publikt finns en stor chans att du använt deras laddbox CTEK Chargestorm.

Men dom har en annan lösning också som är mer för hemmabruk och privatpersoner, CTEK Njord Go. Det unika med Njord Go och det som gör den så spännande är att det inte är en laddbox som du skruvar fast på husväggen och aldrig tar ner. Den har nämligen en 3-fashandske i ena ändan och är således portabel.

LaddeffektUpp till 11 kW
Amperestyrka6A – 16A
Wifi?Ja
Bluetooth?Ja
Mobilapp?Ja
Kabellängd handske1,5 m
Kabellängd Typ25 m
Garanti2 år

Laddboxen klarar upp till 11 kW över 16A 3-fas men det går att ställa ner amperestyrkan så att man inte riskerar sin huvudsäkring. Själva 3-fasuttaget är av standardtyp CEE 16A/400 V 5P men boxen klarar även både 1-fas och 2-fasladdning om man har det.

Laddboxen är något klumpig när det är flera tjocka kablar man ska hålla reda på och rulla upp. Hela tanken med en portabel laddbox är att man ska kunna ta den med sig men CTEK har ingen väska till laddboxen, så den har fått ligga i frunken för det mesta. Den kan vara knepig att få under golvet i bagaget om man har en elbil med den lösningen.

Det går dock att använda laddboxen som en fast installation då det medföljer ett väggfäste. Detta väggfäste blir extra viktigt eftersom det gör att laddboxen kan säljas med Grön teknik-avdrag, då ett krav är att det ska vara en fast installation, mer om det senare.

Väggfästen till CTEK Njord Go som enkelt fästs med två skruvar totalt!

Appen hjälper dig styra laddningen

En riktigt trevlig sak med Njord Go är att det finns en app där man kan styra alla inställningar. När man ska koppla upp sig första gången så visar appen hur man ska gå tillväga för att laddboxen ska vara i parläge och kunna ta emot en ny Bluetoothenhet. Man får också med en säkerhetskod med boxen som man knappar in när man kopplar upp sig första gången. Sen är man igång.

Det första jag rekommenderar är att man kopplar upp laddboxen till ett WiFi. Det behövs nämligen för att kunna uppdatera mjukvaran i boxen och det är alltid bra att ha den senaste mjukvaran. När väl det är gjort så kan man börja pilla på inställningarna.

Man kan sätta ett eget namn på laddboxen, se historik hur man har laddat eller sätta upp scheman så att man bara laddar nattetid t.ex. Här kan man också justera styrkan man laddar med, så om man har en 16A huvudsäkring så skulle jag rekommendera att sänka laddningen till kanske 8-10A för att undvika att huvudsäkringen går.

Med LED intensitet menas den LED som sitter på framsidan av laddboxen. Det är även en statuslampa som betyder olika saker beroende på vilken färg den lyser. Sist finns också en knapp för autostart vilket man kan slå på om man vill att laddaren ska börja ladda så fort en bil kopplas till den. Den går då förbi eventuella scheman man har satt upp.

Jag gillar att man gjort en app, det gör det så mycket enklare att hantera sin laddning i hemmet. Jag gillar också att man valt att ha en support-tab direkt i appen där man kan skapa ett ärende hos CTEK direkt ifall man har problem. Inget tjafs med att behöva leta efter en epost på deras hemsida.

Jag tycker dock att det är tråkigt att vissa funktioner är knutna till WiFi. T.ex. hade jag gärna sett att det går att uppdatera mjukvaran via Bluetooth och mobilens nät. En annan, kanske större grej, är att historiken inte sparas om inte laddboxen är uppkopplad till WiFi. Jag har främst använd laddboxen i ett garage där WiFi saknas och har därför tappat en del funktionalitet.

Portabilitet är nyckelordet för Njord Go

Men det som gör CTEK Njord Go unik är ändå portabiliteten. Kontakten som sitter på laddboxen är en vanlig 3fas-kontakt, röd 5-polig 400V, som man kan koppla in i vilket 3fas-uttag som helst. Laddboxen har dock stöd för både 1- och 2-fas också och känner automatiskt av hur många aktiva faser som finns när den kopplas in. Kabeln mellan laddbox och uttag är 1,5 m.

Och är det så att man ofta reser mellan olika platser där 3fas-uttag finns, som t.ex. gårdar, industrier eller stugor, så kan en portabel laddbox vara ett billigare alternativ än att behöva installera en fast laddbox på varje ställe.

CTEK säljer väggfästen till laddboxen löst så att man enkelt kan hänga upp den dit man kommer och snabbt vara igång med laddning igen. Det gäller dock att det finns WIFi på samtliga platser om du vill ha en full historik på din laddning.

Grön Teknik-avdrag är möjligt med Njord Go laddbox

Gron Teknik är ett avdrag som Skatteverket erbjuder för vissa tjänster och tekniker som är bra för klimatet, t.ex. installation av laddbox för hybrid och elbil samt installation av solceller. När det kommer till laddbox så står staten för 50% av kostnaden på material och installation vilket gör att det kostar inte så mycket att installera en laddbox hemma, vilket är hela tanken.

Köper man en laddkabel så är dessa inte berättigade till avdrag enligt regelverket för Grön Teknik eftersom det inte är en fast installation. CTEK har dock lyckats får Njord Go verifierad och godkänd för just detta avdrag genom att inkludera väggfästen i köpet.

Det fungerar då som så att du köper en CTEK Njord Go med installation. En elektriker kommer hem till dig och monterar upp Njord Go på väggen. Har du redan ett 3fas-uttag så kopplar elektrikern in laddboxen till uttaget men saknar du ett uttag kan elektrikern självklart hjälpa till även med detta.

Det blir lite komiskt när en elektriker behöver komma hem, montera upp laddboxen på väggen och sen koppla in den i ett befintligt uttag men man uppfyller då alla krav för Grön Teknik vilket ger 50% avdrag. Du kan läsa mer om Grön Teknik på Skatteverket.se.

Det största problemet är egentligen lastbalansering

Det stora problemet med CTEK Njord Go är egentligen att det inte finns någon möjlighet till lastbalansering. Laddboxen tar så mycket ström som den får så om du sätter igång tvättmaskinen samtidigt som du lagar mat och laddar bilen kanske det är så illa att huvudsäkringen går. En laddbox med lastbalansering hade dragit ner, eller rentav avslutat, elbilsladdningen till dess att det fanns effekt att tillgå.

Det går att komma runt genom att ställa in en låg ampere i CTEK-appen eller att man schemalägger laddningen till på natten när man sover och inte använder några större hushållsmaskiner som drar en massa effekt. Men det är en klar nackdel för Njord Go jämfört med traditionella laddboxar.

Är man intresserad och inne i smarta hem-rörelsen så kan man såklart lösa det den vägen istället. Då kan man ha ett smart 3fas-uttag som själv håller koll på hur hög effekt som dras och sen sätta upp automationsregler som håller koll på hur mycket som dras från huvudsäkringen. Men då ska du ha ett intresse för det samt möjlighet att se resten av husets effektförbrukning i realtid först.

Summering: Om portabilitet är nyckelordet även för dig…

Om du inte har ett 3-fasuttag i dagsläget, inte har någon annan nytta av ett och inte heller åker mellan andra ställen som har 3-fasuttag, så skulle jag nog rekommendera att installera en fast laddbox istället. Då får man möjligheten till att kunna lastbalansera på ett enkelt sätt och det är för mig mer värt än att kunna koppla ur laddboxen.

Men, om man har ett 3-fasuttag och reser mellan olika ställen som också har 3-fasuttag och man ändå funderar på laddbox eller en 3-faskabel, då skulle jag utan tvekan hellre köpa en CTEK Njord Go istället. Att kunna styra den via en mobilapp gör laddboxen enkel att använda och det är alltid roligt att kunna spara historik och få ny mjukvara till sina prylar lite då och då. För 7-800kr mer än vad en kabel kostar så blir det en no-brainer i mina ögon.

Du kan läsa mer om Njord Go på ctek.se

Du kan också köpa en CTEK Njord go på Laddstoppet.se eller Laddboxbolaget.se

2 svar

  1. Hej Christoffer! Tack för alla youtubes om laddning.. jag har ett ämne du kan testa på kanalen. Istället för Ctec njord go. Varför inte ta en charge amps halo. Och montera en 3fas sko likt ctek på halon. Då kan man ha den mobil och även lastbalansering.. jag har dessutom bränsleförmån via okq8 avtal så då måste jag ta en halo som går att blippa mot OKQ8 avtalet så jag får elen betald via hemladdning.
    Mvh

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *