Är batteritillverkning något som bara kan ske i en del av världen eller är det utspritt? Vi tar en titt på vart dom största tillverkarna har sina fabriker och hur den svenske uppstickaren försöker etablera sig i branschen.
Dom flesta batterier som tillverkas för elbilar är tillverkade i Asien. Kina, Japan och Sydkorea har alla stora fabriker men även Tyskland blir allt mer populärt att bygga batterifabriker i. Det finns också en fabrik i Skellefteå här i Sverige, som tillverkar elbilsbatterier.
Kina är det land flest batterier kommer ifrån
Det är kanske ingen som blir så förvånad över att dom flesta fabriker som tillverkar batterier till elbilar finns just i Kina. Vad man än tycker om Kina så är det helt enkelt så att många företag väljer att lägga sina fabriker där. Det hjälper också till att världens största batteritillverkare kommer från Kina.
Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) är ett kinesiskt bolag som tillverkar batterier till elbilar. Företaget har idag totalt fem fabriker runt om i Kina som levererar batterier till bland annat BNW, Stellantis, Volkswagen och Volvo. Dom har även tagit ett första steg utanför Kina och byggt en fabrik i Erfurt, Tyskland.
Eftersom många tillverkare har valt att bygga bilarna i Kina, och även batterierna tillverkas i landet, så blir hela tillverkningen av en bil billigare. Även många elbilar för den europeiska marknaden är byggda i Kina, t.ex. Tesla Model Y och Polestar 2.
Asien överlag är populärt att ha fabriker på
LG Energy Solutions är ett annat stort företag som tillverkar batterier till elbilar. Företaget är världens näst största elbilsbatteritillverkare och levererar till bland annat Volvo, Volkswagen och General Motors. LG kommer från Sydkorea och det är också där dom har en stor fabrik som tillverkar just elbilsbatterier.
Panasonic, ett företag man kanske förknippar främst med TV-apparater, är idag den tredje största batteritillverkaren för elbilar. Panasonic la ner sig TV-verksamhet 2019 och nu har man full fokus på elbilar. Tesla har länge haft ett stort kontrakt med just Panasonic och även Toyota använder sig av deras batterier. Panasonic kommer från Japan och här har dom en fabrik för batterier. Med stor sannolikhet kommer din Teslas batteri från just Japan.
Men båda dessa tillverkare har även fabriker i Kina. Asien har satsat hårt på tillverkning av elbilsbatterier och fortsätter man listan med de största tillverkarna så dyker fler asiatiska företag upp. På en hel topp 10-lista finns inget företag utanför Asien, även om flera företag numera också har fabriker i andra delar av världen.
Marknaden i USA växer
En stor del har självklart hamnat i USA, då det är en enorm marknad för elbilar. USA:s regering har sedan ett par år tillbaka satsat hårt på produktion i landet och fler amerikaner vill köpa amerikanska produkter. Det är också flera biltillverkare som har fabriker i landet. Därför är USA en bra marknad att tillverka batterier på.
Tesla har flera fabriker i USA och även om dom inte tillverkar själva batterierna i dessa fabriker så monterar dom ihop batterierna till ett batteripack som sen används i deras olika modeller.
General Motors, av stor amerikansk biltillverkare, bygger idag två fabriker i Ohio och Tennessee men har även planer på att bygga två fabriker till i USA. Detta gör man tillsammans med LG Energy Solutions (eller LG Chem. Som bolaget är mer känt som i USA). Dessa fabriker ska tillhandahålla batterier till GM:s kommande elbilar som t.ex. Hummer EV, Chevrolet Silverado EV, Cadillac Lyriq med flera.
Även Ford tänker i samma banor och har skaffat sig SK Innovation som partner, ännu en stor batteritillverkare inom elbilar. Ford är på väg att lansera Ford F-150 Lightning, en elbilsversion av deras succépickup Ford F150.
Svenska Northvolt satsar på elbilsbatterier
Men det är inte bara I USA och I Asien som tillverkning av batterier sker. Här på hemmaplan har vi vår egen stolthet Northvolt, som är redo att börja producera batterier till elbilar i slutet av 2021. Företaget har byggt en stor fabrik i Skellefteå och profilerar sig som ett företag som tillverkar batterier på ett hållbart sätt.
Något man satsar stort på är återanvändning, där man menar att man kommer kunna återanvända upp till 97% av gamla batterier och man kommer, när bygget är klart, ha Europas största återvinningsfabrik för elbilsbatterier.
Man har också planer på att bygga ett jättecampus i Västerås för forskning, återvinning och tillverkning av batterier. Northvolt själva har sagt att det kommer bli världens första batteriforskningscampus.
Northvolt levererade redan 2018 batteripack till underjordiska gruvmaskiner hos Epirocs och man kommer också leverera batterier till biltillverkare som Volkswagen, BMW och Volvo.
Som svensk så är det ju något att vara stolt över såklart.