Under 2020 och 2021 har elbilar exploderat i Sverige och det finns nästan 100 000 elbilar idag och kurvan går kraftigt uppåt. En intressant tanke är ju då, om man funderar på elbil själv, vilken elbil som säljer bäst. Det, och flera andra bilmodeller, har jag tagit reda på.
Volkswagen är mest populärast i Sverige
Volkswagen lanserade ID.3 i slutet av 2020 och sedan dess verkar försäljningen gå som tåget. Under början av 2021 lanserade man även ID.4 och båda dessa bilar ligger i topp 5-listan över flest registrerade elbilar i Sverige enligt siffror från bilsweden.se. Siffrorna är mellan januari-november i år.
På första plats hittar vi Volkswagen ID.4 med totalt 6 074 stycken nyregistreringar under perioden. Det är nästan tusen bilar mer än andraplatsen på 5 140 bilar, som innehas av Kia e-Niro. Ytterligare tusen bilar ner, på 4 116 stycken, hittar vi Tesla Model 3, som toppade listan över nyregistrerar i Europa i september, enligt JATO Dynamics. Tesla Model 3 fortsätter dock vara den vanligaste elbilen vi har i Sverige, även om Volkswagen nu säljer bättre.
På fjärde plats hittar vi MG ZS EV med 3 501 bilar och på femte plats finns ID.3 med 3 049 bilar. Längst ner i artikeln hittar du listan över dom 20 mest populära elbilarna under perioden januari – november 2021.
Volvo har nått 1000 sålda elbilar
Under året har Volvo snackat mycket om elektrifiering men dom har ännu inte visat upp sin stora satsning på elbilar, som ska komma i form av nya XC90 under 2022. Istället har man försökt vara relevanta genom att göra om sin plattform som XC40 är byggd på till en elbilsplattform. På detta vis har man byggt Volvo XC40 Recharge och Volvo C40.
Volvo XC40 Recharge har fram till november i år registrerat 934 stycken medan Volvo C40, som precis börjat levereras till kunder, har registrerats 113 gånger. Det gör att Volvo tog sig över 1000 bilar under året.
Polestar 2, som också bygger på samma plattform, har registrerats 2 513 gånger. Man har alltså visat att det går att sälja elbilar byggda på en fossilbilsplattform, Volvo har bara inte valt att satsa. Vi håller tummarna för 2022.
Mercedes hittar vi på 22a plats
En något förvånande siffra är Mercedes, som inte syns till alls förrän på 22a plats, där dom har sin EQC på 561 bilar. Mercedes har ändå satsat stort på sin EQ-plattform och fått mycket uppmärksamhet nu på senaste tid för nya EQS, som rullar längre än någon annan elbil enligt WLTP.
Men man har inte lyckats göra om uppmärksamheten till försäljning. Deras billigare version EQA, som jag ändå trodde skulle bli en framgång, har 482 registreringar, vilket är mindre än Porsche Taycan, som har 576 stycken.
Värt att notera angående nyregistreringar
Siffrorna i artikeln handlar om nyregistreringar hos Transportstyrelsen, alltså bilar som har fått en registreringsskylt. Siffrorna inkluderar alltså demobilar som bilföretagen har själva och bilar som står i hallar och inte blivit sålda än.
Men dessa siffror ger ändå en bra hint för vilken elbil som är populärast. Just nu är så det stor brist på nya bilar så det är inte många som står i hallarna. Och även demobilar blir sålda till slut, ofta till lite bättre priser.
Topp 20-listan över flest nyregistrerade bilar under perioden jan-nov 2021
- Volkswagen ID.4 – 6 074
- Kia e-Niro – 5 140
- Tesla Model 3 – 4 116
- MG ZS EV – 3 501
- Volkswagen ID.3 – 3 049
- Polestar 2 – 2 513
- Skoda Enyaq – 2 416
- Nissan Leaf – 2 371
- Audi e-tron – 1 605
- Tesla Model Y – 1 548
- Ford Mustang Mach-E – 1 434
- Renault Zoe – 1 317
- Volvo XC40 Recharge – 934
- Hyundai Kona – 871
- Peugeot e2008 – 765
- BMW i3 – 739
- Mazda MX-30 – 649
- Audi Q4 e-tron – 617
- Peugeot e208 – 597
- Mini Cooper SE – 593
Källa: bilsweden.se