Elbilmässan i Göteborg gick av stapeln under helgen 3–5 december. Fredagen den 3e var enbart för företag och resterande två andra dagar var till för allmänheten. Jag begav mig till Göteborg för att se vad som finns på mässgolvet under dessa dagar och det blev också en provkörning eller två.
Mässan anordnas av eCar Expo, som även annordnar elbilsmässor i flera städer, bland annat Stockholm och Köpenhamn. Här ställer dom flesta stora tillverkarna ut sina senaste elbilar, relevanta företag och föreningar håller föredrag om elbilsbranschen och det är även flera laddstolpsföretag på plats.
Det presenterades inga nyheter under mässan utan allt som visades upp är sådant som redan presenterats än gång. Det gavs däremot en chans att klämma och känna på dessa nyheter vilket är spännande.
Detta är en kort sammanfattning av de montrar och provkörningar som jag besökt och kört under helgens gång. Du kan hoppa till det märke du är intresserad av genom att klicka på märket nedan.
Polestar visar upp sina specialmodeller
Den första montern man kommer till när man kommer in i mässhallen är Polestar. Där mots man av en stor, gul rumpa. Det är specialversionen av Polestar 1 som man visar upp. Polestar 1 är en hybrid med en 4-cylindrig bensinmotor i fram och dubbla elmotorer i bak, ett till varje hjul. Polestar 1 är en sällsynt bil som det endast tillverkats ca 1500 st av och tanken med modellen var att lansera märket Polestar.
Nu går Polestar 1 i graven och det har man firat med denna version, en guldig lackering av bilen. Det finns endast 25st tillverkade i färgen enligt han jag pratar med, det finns naturligtvis inga kvar att beställa.
Det är en fantastisk bil utseendemässigt och när man sitter i den så känner man verkligen hur stor bilen är. Den är både lång och bred och tanken är att man packar weekendbagen, tar med sin partner och drar ner till franska rivieran, GT style. Tyvärr får man också känslan av Volvo och det tar bort stinget en aning.
Jag passade på att provköra Polestar 2 Single Motor Long Range, mellansteget som Polestar erbjuder. Elmotorn i bak har man plockat bort och kvar finns den i fram, vilket gör bilen till framhjulsdriven. Den har dock kvar det stora batteriet vilket gör att man också kommer lite längre än tidigare. Det finns en modell med mindre batteri också, skall sägas.
I stad och på landsväg så märkte man inte att man hade en motor. Det man märkte var dock att bilen inte var fyrhjulsdriven, något som inte hade suttit helt fel i ett snömoddigt Göteborg. En Mini Cooper framför mig vid ett rödljus hade lite problem att ta sig vidare när det slog om till grönt.
Vid gaspådrag så finns fortfarande all kraft man behöver även om det är märkbart långsammare än dual motor. One Pedal driving i Polestar 2 är gudomligt, dom har verkligen lyckats få till det perfekt. En eller två gånger använde jag bromsen under den ca 20min långa körningen.
Det stora problemet som Polestar 2 har är vägljud. I stad och på landsväg går det bra och det är skönt att inte ha någon fossilmotor framför sig, men på motorväg låter det löjligt mycket. Jag körde Kia EV6 precis före och det var ju som natt och dag. Kian var mycket tystare och bekvämlig på motorväg.
Vill du veta mer om vad jag tycker om Polestar 2 har jag tidigare skrivit ett repotage när jag hyrde en Polestar 2 Dual motor en söndagseftermiddag, du hittar den artikeln här.
Kia visar upp EV6 på mässgolvet
Även Kia var med och visade upp sitt senaste tillskott, Kia EV6. Det är en, i mitt tycke, riktigt snygg bil som man lyckats väl med. Baksätet är löjligt rymligt och att komma direkt efter Polestar 2 så blir Kia EV6 verkligen en ögonöppnare om var en dedikerad elbilsplattform kan göra för insidan av en bil.
Jag tog även en tur med EV6. Det var inte första gången jag körde den men jag tar varje chans jag får. Detta var GT-line och kom således med både det ena och det andra. Stolarna i den här trimmen är riktigt trevliga, något halvläder-liknande material (det är inte läder) blandas med något som känns som alcantara. Det är lätt att bli bekväm i stolen.
Att köra EV6 är roligt, det är inte som någon annan Kia på marknaden. I stadsmiljön så rullar bilen fint, det är enkelt att köra med One Pedal Driving och den rullar tyst genom korsningarna. Väl upp på E6an så trycker man till på gaspedalen och man märker av den sportiga delen av bilen. Kia har gjort bilen med sportig än vad den kanske behöver vara, men dom gånger man kör lite mer aggressivt så är det tacksamt.
Precis som i Ioniq 5 så finns här paddlar för att justera inbromsningen när man använder sig av One Pedal Driving. Precis som där så tycker jag att det är onödigt och jag förstår inte riktigt vad poängen är. Jag vet att flera biltillverkare har börjar med detta och i min mening är det ett otyg. Lägg det i inställningarna istället och låt mig köra bara. Dessutom lyckades varken jag eller säljaren som åkte med att få till så att man stannade helt, eftersom bilen hela tiden ville vara i något auto-läge.
Jag hoppas kunna göra en mer ordentlig körning av Kia EV6 snart så jag kan få bättre koll på bilen, det har endast blivit kortare sträckor än så länge. Men har du beställt en så kan jag inte låta bli att vara lite avensjuk…
Volvo fortsätter vara icke-relevanta inom elbilar
Volvo, Volvo, Volo… Det varumärke vi svenskar är riktigt stolta över, men som börjar bli allt svårare. Dom pratar högt och vilt om hur framtiden är elektrisk, hur dom ska sälja si och så många elbilar, hur dom ska bygga kraftiga motorer och hur man ska komma 100-tals mil på en laddning. Men vad visar dom upp?
Volvo C40 är deras nya modell för 2021. Det är en bil som bygger på samma plattform som Volvo XC40, som kom som bensin- och dieselbil 2018. Även Polestar 2 bygger på denna plattform. Det är inte så att det är en dålig plattform, men den börjar kännas utdaterad och har sina skavanker, som tyvärr förstör känslan av en elbil. Då är det framförallt högt vägljud, som alla dessa bilar lider av.
Eftersom C40 är lika intressant som en säck potatis så hade Volvo också ställt ut sin nya konceptbil som dom nyligen visade upp. Detta drog till sig en del publik och Volvosäljarna hade därför lite att skryta med i alla fall.
Bilen visar hur Volvo tänker sig i framtiden och det ser onekligen ut som en framtidens Volvo på utsidan. Man har valt att ha en stor och rymlig kupé som äter in i bagaget, vilket gör det väldigt litet. Bilen är inte så hög men ändå upphöjd vilket gör att man nog inte får vara alltför lång. Det gick tyvärr inte att testa då det var enbart se men inte röra.
Konceptbilen stod på 23” hjul vilket är extremt stort. Som alla vet så är större däck jättebra om man vill öka sin förbrukning och få sämre komfort, så vid en eventuell lansering så får man kanske hoppas på mindre alternativ. Men det är snyggt!
MG drar storpublik
Även MG var på plats med sina tre nyheter, MG 5 (MG5?), Marvel R och ZS EV 2022. MG har snabbt blivit en bil för svenskarna och båset var fullt av folk, det var inte lätt att få sig en blick på bilarna. Den bil som man verkade mest intresserad av var MG ZS EV, en bil man kan privatleasa från 2 495 kr/mån. Även Marvel R var tätt befolkad med nyfikna besökare.
Jag har tidigare skrivit om dessa bilar och vad jag tycker om dom, en artikel du kan hitta här.
En intressant notering var att just MG5 verkade dra till sig minst publik. En reporter från Recharge provkörde nyligen denna (betalvägg) bil och spådde att den kan bli den bäst säljaren elbilen i Sverige under 2022. Jag sa redan då att jag trodde mer på MG ZS EV än på MG5, även om den blir billigare. Vi får väl se.
Angående just MG ZS EV så tog jag mig en tur i den. Det var en 2022 med det nya batteriet och den nya mjukvaran i sig och oj vilken bil. Provkörningsbilen var fullutrustad (det finns bara två paket) och hade saker som backkamera, 360-kamera, Apple Carplay/Android Auto, panoramatak, trevliga säten och andra stödsystem man ofta inte finner i den här prisklassen.
Jag ska börja med att säga att det självklart inte kändes som en premiumbil, vi pratar om en av de billigaste elbilarna på marknaden. Men, ett stort men här, det är väldigt mycket bil för pengarna. Du har i princip samma utrustning i en ZS EV för 3000kr/mån som du har i en Kia för 6000kr/mån eller en Polestar 2 för 7000kr/mån. Är kvalitén lika bra? Nej. Gör den saker lika bra eller bättre? Nej. Är den funktionsduglig? Absolut. Börjar man fundera hur stor vinstmarginal dom andra biltillverkarna har? Utan tvekan.
Nyheterna för modellåret 2022 är framförallt det nya batteriet som kommer upp till 44 mil enligt WLTP. Även den nya mjukvaran i bilen ska vara bättre, vilket den också är. Säljaren bläddrade runt lite under körningen och det kändes okej, man satt inte och väntade på att saker och ting skulle ladda. Kartan kändes tillräckligt responsiv, vilket modellår 2021 inte gjorde.
I övrigt är bilen ungefär som tidigare. Det är ingen märkvärdig bil att köra men om man är ute efter en bil som tar en från a till b för en billig peng så finns det inte många andra bilar som slår den.
Ford Mustang Mach-e är en trevlig elbil
Ford var där med någon ointressant hybrid samt den mer intressanta Ford Mustang Mach-e. En väldigt personlig åsikt är att jag tycker generellt sett illa om Ford, men med Mustang Mach-e så får jag nog ge mig. Jag kan inte säga om det är en äkta Mustang eller ej då jag aldrig kört någon annan Mustang än denna, så det låter jag vara osagt.
Som elbil dock är Mach-e riktigt bra. Den går att få lite som man vill, med RWD eller AWD och båda varianterna med ”lilla” batteriet på 77 kW medan det också finns ett större på 99 kW. Med dessa storlekar så kommer man rätt långt och Mach-e har vunnit flera distanstester.
Vid körning så märks det att det är en stor bil, den känns bred. Huven är hög och man ser ut över den när man kör. Det märks att Ford har lagt lite kärlek på bilen och den känns inte alls så billig som en Ford ofta gör. Allt man tar i är i ett trevligt material, sätena känns finna och den stora skärmen i mitten känns lyxig.
Ford har valt att sätta den rakt vilket gör att som förare så blir vinkeln lite konstig, jag har gärna sett att man vinklade den något åt förarens håll så den blir lättare att navigera. Systemet i sig känns enkelt och man behöver inte gissa för mycket vart saker och ting finns. Kartan är snabb och responsiv.
Lägger man i sportläget så får man ett hummande ljud som ska symbolisera motorljud. Det går att stänga och det är tacksamt för det skulle nog bli rätt tröttsamt efter ett tag.
Även nya Mustang Mach-e GT fanns på plats men provkörningen jag gjorde var en vanlig Mach-e AWD.
Audi Q4 e-tron är en ny ”vill ha”-bil
Audi var dom enda från Volkswagen-koncernen som var där och faktiskt visade upp elbilar. Dom hade Audi e-tron, Audi e-tron GT och Audi Q4 e-tron Sportback på mässgolvet (är e-tron ett eget namn, ett suffix eller ett prefix? Ingen vet…).
Jag har klämt och känt på både e-tron och e-tron GT tidigare så den som var mest intressant för Q4 e-tron. Eftersom jag tidigare kört både Skoda Enyaq och VW ID.4 så hade jag inga stora förväntningar men det var skönt att bli motbevisad. När du sitter i en Q4 e-tron så får du ingen känsla av VW eller Skoda. Allt finns där av en anledning. Skärmen är integrerad och den digitala instrumentpanelen är stor.
Det fanns knappar för klimatkontrollen, ratten var inte rund utan var platt på ovan- och undersida, vilket var förvånansvärt bekvämt. Växelväljaren var lite fjollig men funkar. Här lyser VW lite fram, där man väljer B istället för D på växelväljaren för att få One Pedal Driving, jag hade gärna föredragit det som en inställning istället.
I just Sportback så slog jag i taket med mina 180cm i bak så jag var mer intresserad av den vanliga varianten, som fanns som provkörningsbil. En säljare tog med mig till den och jag fick provsitta där istället, vilket var en bättre känsla. Baksätet är också enormt i bilen, det är snudd på löjligt hur stort det är.
Medan vi var där så tog vi också en provtur med bilen. Elbilar är kända för att vara tysta men Q4 e-tron upplevde jag som riktigt tyst. Vi körde samma slinga som jag åkt mer ett par 3–4 andra bilar den dagen och Audin var klart tystat. Dom hade även lyckats väldigt bra med One Pedal Driving, precis som Polestar.
Audi Q4 e-tron var den enda bil jag kände att jag ville hem och räkna ekonomin på av alla bilar jag körde under helgen. Den är absolut inte billig, men den är fantastisk att köra.
BMW visade upp sina nyheter
Sist ut är BMW, som stoltserade med nya iX och i4. Om jag börjar med iX så upplevde jag bilen som snyggare i verkligenheten än på bild, även om det fortfarande inte är snygg. Men vad den tappar i utseende vinner den i utrymme, det är en stor bil. I framsätet är det stort och luftigt, materialvalet är annorlunda, det är mjukt och jag skulle vilja beskriva det som naturmässigt, vilket säkert gör någon på BMW glad.
I baksätet så är materialen liknande och utrymmet är fortsatt stort. Det är inga som helst problem att sitta bakom sig själv, även om man är 180 cm. Golvet är platt och jag kan gissa på att tre vuxna sitter bra i bak, även om ingen vill sitta i mitten i flera timmar. Bagaget är ungefär så stort som man kan tänka sig att det är på en sådan här bil, varken mer eller mindre.
En annan elbil som stod i montern var BMW i4 M50. Det är BMW:s nya elektriska sedan i4, som precis har lanserats, i sportutförande. Det är alltså en elbil med M-brickan på bakluckan. Det var man ju tvungen att testa såklart.
Sagt och gjort, jag fick en attraktiv mörkblå BMW i4 M50 att provköra. Stolarna var extremt skålade och tjock som jag är så blev det snabbt obekvämt. Det fanns inget ljud vilket är lite tråkigt när man sitter i en BMW M-bil men i stan var nog många gående tacksamma.
Väl ute på E6an så ställde jag mig på gasen och det bar av ungefär som man kan tänka sig. Bilen gör 0–100 på 3,9 sekunder vilket kändes. Tyvärr så gällde det att vara snabb på bromsen igen då man skulle gå in redan nästa avfart så tyvärr blev det inte mer leka än så.
Den mer vanliga BMW i4 har jag planer på att titta närmare på under en längre tid för att få mig en bättre uppfattning om bilen, här handlade det mest om att gasa rakt fram och sen bromsa snabbt.
Summering
Det fanns självklart många fler montrar på mässan och flera föredrag att se och lyssna på. Det var skönt att komma ut på ett event efter nästan 2 års instängning och det hela verkade väldigt lyckat, med många besökare och utställare.
Det var flera företag som säljer laddstolpar på plats, några med riktigt bra mässerbjudanden och jag har fått lite mer information om hur det är att installera laddstolpar i en BRF, eftersom jag snart ska flytta dit laddstolpar idag inte finns.
Även ett företag som säljer solcellspaneler var där och pratade om hur man kunde dra nytta av det och höll även föredrag om hur man bygger upp och driver ett hem som har solceller på taken, en elbil i garaget och ett batteri i källaren.
Den 4–6 februari så kommer eCar Expo till Friends Arena i Stockholm så boka gärna in den helgen om intresse för elbilar finns. Det går att läsa mer på deras hemsida, ecarexpo.se. Jag var i alla fall mycket nöjd efter helgen och tackar för ett bra anordnat event.