Volvo EX30 provkörd – Sparsmakad men viss körglädje finns där

EX30 är en viktig bil för Volvo. Det är deras största, men lilla, nyhet under 2024. I slutet på oktober så fick jag möjligheten att provköra Volvo EX30 för första gången och efter det så kan jag konstatera att EX30 kommer nog bli en säljsuccé för Volvo. Men det är inte den familjebil som svenskarna efterfrågar.

Nytt kapitel för Volvo

Volvo EX30 är startskottet för det nya Volvo. Bilen är byggd på en ren elbilsplattform och har ett nytt system inbyggt. Plattformen i sig är långt ifrån unik, den delas med t.ex. Smart #1 och Zeekr X men av dessa bilar är det EX30 som är minst och som har järnmärket i nosen.

Hållbarhet är i fokus när man pratar om EX30. I Barcelona fanns flera ingenjörer och designers på plats och alla pratade om hur EX30 tagits fram med hållbarhet i fokus och hur stort utrymme det fått i både denna men även kommande bilar.

Det är såklart bra men jag kan inte låta bli att känna att det är samma sak varje ny generation. Hållbarheten har varit i fokus i många år och det är inget nytt i sig. Här vill man poängtera att man tagit ännu ett steg i den riktningen och det är väl bra så.

Men det är inte bara hållbarhet som är nyheten för det nya Volvo, man ska nu bygga bilar som man tjänar pengar på. Inte längre ska man ha några 5–10% i marginal utan snarare 15–20%, mer likt Tesla. Man har köpt in stora pressar som ska kunna gjuta stora chassibitar i ett svep istället för att skruva ihop hundratals smådelar. Man har plockat bort mycket av det vi tagit för givet och mer görs med hjälp av mjukvara än tidigare.

Interiören är sparsmakad

En av de saker man plockat bort som snabbt blir uppenbart är förarskärmen. Nu har man gått över till Tesla-style och satt en skärm i mitten av bilen där hastighet och allt sånt visas. Det är en 12,3”-skärm som står upp och de översta 5–7 centimetrarna är dedikerade till körning. En skärm mindre är en kostnad mindre att behöva lägga ut.

En annan detalj är knapparna på förardörren som normalt finns för att justera speglar och sänka rutorna. Speglar justeras istället nu via mittenskärmen i mjukvaran och fönsterknapparna har flyttats till mittkonsolen där det också bara finns två stycken plus en knapp för att aktivera dem bakre rutorna. På det viset har man sluppit dra kablage till förardörren och sparar också in på två knappar.

Förarmiljön i Volvo EX30
En skärm i mitten, det är allt du får i Volvo EX30.

Ett tredje exempel är justeringen för den elektriska stolen. Istället för att det finns 3–4 reglage på sidan finns istället en kloss som justerar stolens olika inställningar. I mitten av klossen finns en knapp för att aktivera ytterligare funktioner. En kloss är mindre än 3–4 reglage och därmed har man sparat in lite till.

Och såhär fortsätter det. Det finns fler exempel där man valt att ta bort vissa saker eller flytta det till mittskärmen istället. Mugghållare bak? Glöm det. Vissa interiörer (indigo) får inte ens en ficka bakom framstolarna vilket tar bort förvaringen i bak. Överdrivet? Jag tycker det.

Stolsjustering på sidan av förarstolen i Volvo EX30
Justera stolen gör du med en fyrkantig kloss nu för tiden istället för flera olika reglage.
Förvaring i baksäte på Volvo EX30
Vill du ha förvaring i baksätet gäller det att du väljer rätt interiör.

Stödsystemen har blivit bättre

Jag har aldrig varit något större fan av Volvos stödsystem sen man gick över till Google. Det gamla Sensus-systemet hade sina brister men bilen låg i alla fall mitt i filen. Men nu har det blivit bättre. I samband med lanseringen av EX30 så kommer också en ny version av mjukvaran med nya sensorer och kameror och det hjälper faktiskt. Bilen är inte alls lika osäker längre och håller sig för det mesta i filen som den ska.

Men inte alltid. Det kan bli tufft i vissa situationer och här väljer ofta bilen att försöka hitta linjerna igen eller styra upp bilen i den riktning den tror vägen går. Resultatet blir att den börjar vingla och det blir osäkert. Det är bättre om bilen stänger av systemet och släpper kontrollen till föraren istället för att försöka själv kan jag tycka, det är stödsystem, inte autopilot (även om det ibland kallas för det).

Volvo EX30 får också en ny parkeringsassistans som kan parkera bilen på alla sätt och vis. Man glider runt på parkeringen eller gatan och när bilen hittar en parkering väljer man den i mittenskärmen så ställer sig bilen i rutan eller fickan helt själv. Det är inget unikt idag men det är skönt att slippa åka sakta längs en parkering med blinkers på.

Eftersom mittskärmen är större än i tidigare Volvobilar så kan man nu visa både backkameran och 360-kameran samtidigt vilket är på tiden. Det gör det enklare att parkera själv, om man så vill, eller navigera på tajta ställen. Dessutom har säkerhetssystemen uppdaterats och bland annat kan bilen se om det kommer en cyklist bakom bilen och hindra dig från att öppna dörren, något som inte funnits i bilar från Volvo tidigare.

Baksäte i Volvo EX30
Här klämmer man inte in någon som är 180 cm lång.

Klarar en kurva men inte mer

EX30 är en av få bilar som kommer med möjlighet till AWD och den versionen har man valt att döpa till Performance. Det är kaxigt och det ger en viss förväntan, en förväntan som inte riktigt uppfylls.

Vi börjar med den bakhjulsdrivna versionen. Den har en fin och mjuk körning och känns helrätt. Bakhjulsdrift är tillbaka och Volvo gör det bra, man får en tydlig putt när man trycker på gasen och responsen i pedalen är otroligt fin. Volvo har lyckats bra med kalibreringen där, precis som man gjort på XC40 och C40.

Styrningen är dock lite tråkig. Det är inget större fel på den och den gör sitt jobb men man får ingen känsla, det händer ingenting. Man vrider på ratten och bilen svänger dit man ska, mer ska kanske inte förväntas från en av marknadens billigare elbilar.

Men så var det Performance och där är känslan densamma vilket inte alls rimmar bra. Performance har fått något större bromsar för att klara av att stanna men annars så vill Volvo att bilarna ska kännas lika. Även fjädringen känns ungefär densamma, jag kan dock tycka att man känner en viss känsla av att Performance är lite mer satt och klarar en kurva bättre än vad den vanliga enmotorsversionen gör.

Sen kan jag personligen tycka att det är helt onödigt att göra en Performance-version av EX30 som ska göra 0-100 på 3,6 sekunder. Det finns ingen som helst nytta med det förutom att det ser bättre ut när man säljer bilen. Men det kostar dem knappt något extra att skruva upp vridet i motorerna medan man kan ta mer betalt för det, inte konstigt att alla tillverkare gör så nu för tiden.

Bagage med väskor i Volvo EX30
Är det för litet eller lagom? För två personer skulle jag säga att det är lagom.

Man får gratulera till säljsuccén

Jag tror EX30 kommer sälja bra. Här i Norden älskar vi Volvo och vi köper bilen av den anledningen medan i södra Europa så vill man ha fler småbilar vilket denna är. Södra Europa behöver inte heller bry sig om jobbiga och dyra saker som värmepump, förvärmning av batteri, rattvärme eller stolsvärme som vi här i landet Sverige vill kryssa i. Det gör bilen billigare där än här.

Jag tror Single Motor Extended Range med Plus-paketet för 530 000 kr kommer gå bäst här i Sverige. Då får man den bästa EX30n med de flesta funktioner man vill ha. Enligt Volvo själva har försäljningen i Sverige varit god så här långt. Som jag ser det är EX30 en fin bil om man är två personer, antingen före barn eller efter barn. Men familesegmentet, det berörs inte av den här bilen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *