I veckans avsnitt av Elbilsveckan tar vi en närmare titt på Paris Auto Show och de senaste nyheterna inom elbilsvärlden. Jag, Christoffer Gullin, delar med mig av mina intryck från mässan där det var tydligt att mindre och mer prisvärda elbilar börjar ta större plats. Vi pratar också om Volkswagen ID.3:s nya privatleasingpris, Teslas pågående konflikter i Sverige och några av de mest intressanta bilnyheterna från mässan.
Volkswagen ID.3:s nya leasingpris och GTX-nyheter
Volkswagen har sänkt privatleasingpriset för ID.3 till 3 995 kr/mån, vilket gör den till ett mer attraktivt alternativ för många bilköpare. Vi går även igenom den sportigare GTX-versionen, där kortvarianten kostar 749 900 kr, har 415 km räckvidd och kan dra upp till 1 800 kg. Den längre versionen hamnar på 799 900 kr, men har en något lägre dragvikt på 1 600 kg.
Tesla i blåsväder – konflikter och reklamationsproblem
Tesla har hamnat i konflikt med Ljungby Energi gällande installation av Superchargers och har anmält dem till Energimarknadsinspektionen. Vi diskuterar också hur företaget har haft problem med Allmänna Reklamationsnämnden, där de vägrat följa rekommendationer i åtta av 21 ärenden – något som kan påverka deras rykte i Sverige.
Paris Auto Show – elbilar i fokus
Jag rapporterar från Paris Auto Show, där fokus låg på mindre och mer prisvärda elbilar. Renault visade upp både R5 och R4, Mini presenterade sina nya Cooper-modeller – inklusive John Cooper Works – och Citroën imponerade med nya elbilar från 300 000 kr och uppåt.
Xpeng P7+ och kinesiska elbilar på frammarsch
Bland de kinesiska nyheterna sticker Xpeng P7+ ut, en 5,05 meter lång elbil med större bagageutrymme och ett förbättrat baksäte jämfört med föregångaren. Vi går också igenom försäljningsstatistiken där G6 har sålt 122 enheter i år, vilket är nästan dubbelt så många som P7:s 64 enheter.
Som alltid bjuder vi på analyser, intryck och diskussioner om det senaste i elbilsvärlden. Häng med i veckans avsnitt av Elbilsveckan!