Äntligen visar Mercedes upp sin kommande framtid som bygger på deras nya plattform. Det är flera tekniska förbättringar som gjorts och ska ge bilarna låg förbrukning och lång räckvidd. Först ut är nya Mercedes CLA, en 4,7 meter lång sedan med en räckvidd på upp till 792 km. Den får även en ny design, ny interiör och nya funktioner, allt för att vara en modern elbil 2025.
*Observera: Inbäddat material från externa källor omfattas inte av Elbilsmagasinets utgivningsbevis
Det här är en viktig bil för Merceedes, det måste bli bra. EQE och EQS-modellerna har inte varit de succéer man hoppats på och konkurrensen är stenhård från Kina nu. En grundteknik är plattformen och Mercedes har utvecklat en ny plattform som man kallar MMA, Mercedes Modular Architecture. Den ska vara byggd för elbilar men även fungera med hybridteknik. Man har också en annan plattform på gång som är enbart för elbilar, MB.EA, som kommer dela komponenter med elbilarna på MMA, med andra ord en blandning.
Man har också gjort om sin namnstrategi, redan vid G580 egentligen. EQ har länge varit Mercedes modellnamn för en elbil och hybridteknik men numera har man gått tillbaka till den traditionella modellbeteckningen och lägger till “with EQ technology” istället. Det fulla namnet på nya CLA är alltså Mercedes-Benz CLA with EQ technology.

800V-teknik som tillåter 325 km på 10 minuter
Nya Mercedes CLA kommer i två utföranden (tre egentligen med en hybrid men vem bryr sig?). Det blir en bakhjulsdriven CLA 250+ med en motoreffekt på 200 kW (272 hk) och en fyrhjulsdriven CLA 350 4MATIC med 260 kW (354 hk). Båda får ett NMC-batteri på 85 kWh netto och en topphastighet på 210 km/h. Båda motoralternativ är dessutom tvåväxlade för att få bästa möjliga effektivitet och prestanda i både låg och hög fart.
Den bakhjulsdrivna får rekordlång räckvidd på upp till 792 km medan fyrhjulsdrivna får 771 km som mest, båda enligt WLTP. Mercedes tydliggör dock att det beror på konfiguration på bilen och listar istället ett spann som man kan räkna med som man ser i tabellen nedan.
Den nya MMA-plattformen bygger på 800V-teknik vilket betyder att det är snabb laddning beställt. Den nya CLA kan ladda i upp till 320 kW som mest och ska kunna ge CLA 250+ upp till 325 km på endast 10 minuter enligt Mercedes. Att ladda 10-80% ska ta 22 minuter för båda versioner vilket inte är rekordsnabbt, Audi får in fler kWh på kortare tid med en lägre maxhastighet, ytterligare ett exempel på varför maxhastighet inte alltid är viktigt.
För AC-laddning så stannar den på 11 kW men däremot så får CLA förberedelse för V2G och V2H. Med förberedelse menas att bilarna har hårdvaran och endast behöver slås igång via mjukvara. Anledningen till att man inte har det påslaget vid start är för att det inte finns någon mening med det i dagsläget då ingen elleverantör har stöd för tekniken.
CLA 250+ | CLA 350 4MATIC | |
Längd | 4,72 meter | 4,72 meter |
Hjulbas | 2,79 meter | 2,79 meter |
Tjänstevikt | 2 055 kg | 2 135 kg |
Totalvikt | 2 510 kg | 2 575 kg |
Drivning | RWD | AWD |
Motor | 200 kW (272 hk) | 260 kW (354 hk) |
Vridmoment | 335 Nm | 515 Nm |
0–100 km/h | 6,7 sekunder | 4,9 sekunder |
Toppfart | 210 km/h | 210 km/h |
Batteri (netto) | 85 kWh | 85 kWh |
Batterikemi | NMC | NMC |
WLTP | 694 – 792 km | 672 – 771 km |
Max AC/DC-laddning | 11 / 320 kW | 11 / 320 kW |
10–80% | 22 minuter | 22 minuter |
Dragvikt | 1 800 kg | 1 800 kg |
Ser ut som en Mercedes gjorde förr fast mer modern
Något som EQE och EQS blev kritiserade för var dess tvålkoppsdesign, den föll inte alla i smaken. Nu har Mercedes gått tillbaka lite i sin design och även om CLA alltid varit en modell med mjuka linjer så har den fått lite mer form än tidigare, framförallt i bak. Huven sluttar lågt vilket hjälper till med luftmotståndet.
Mercedes har tagit tillvara på en ikon som alla förknippar med Mercedes: stjärnan. I fronten sitter en grill med 142 individuella LED-stjärnor och centrerat i mitten sitter den stora stjärnan. Om man på något vänster lyckas missa allt detta så är de nya strålkastarna stjärnformade, så även i bak. Tanken är att det ska ge en sportig och futuristisk look och i vissa vinklar lyckas man rätt bra.
Om det finns en ljuslist fram och bak? Självklart, det är 2025…

Karossen erbjuder en låg taklinje med kort överhäng som ska hjälpa till med den sportiga känslan. Man har breda hjulhus men hjulen är inte större än 19 tum vilket hjälper till att bidra till låg förbrukning. Luftmotståndsvärdet är nere på 0,21 cd vilket är bland det lägsta i branschen. Mercedes hade ledningen innan också så ingen blir förvånad.
Superscreen och hållbara material men frunken är stor
CLA är en sedan med ett brevinkast där bak, man skippar alltså trenden med halvkombi-lucka. Det är populärt och flera tillverkare gör det nu vilket också öppnar upp marknaden något. Även om sedaner i Sverige sällan är en hit har flera modeller med halvkombi-lucka sålt en del. Det ger fortfarande god lastförmåga samtidigt som räckvidden inte försämras, en bra kompromiss tycker många.
Bagaget är på 405 liter men Mercedes har inte delat några bilder på hur det ser ut än så vi får vänta och se. Man har däremot visat frunken då den är på 101 liter, alltså helt enorm. Till och med Tesla, som annars är bäst på att få till en stor frunk, ligger i lä här med Model 3, en bil som är lika lång som CLA. För dragvikt så får CLA dra 1 800 kg vilket är skapligt. Dragkroken är semi-elektrisk och fälls ut med en knapp.

Väl inne i bilen har Mercedes designat enligt mottot ”reduktion till det väsentliga”. Det betyder att man skalat bort saker som kan kännas plottrigt, interiören ska kännas avskalad. Man har dock lyckats bra med att gömma det på bilderna då interiören ser ut att ha flera olika typer av material och färger. Man har gjort en Volkswagen och tagit bort två knappar för att sänka rutorna bak men annars känns det inte så minimalistiskt.
Luftutblåsen ställer man in fysiskt, ratten har kvar sina fyra ekrar utan möjlighet till låtbyte precis som tidigare och mittkonsolen är hög med förvaring under. Det finns en mindre knapprad längst fram på mittkonsolen som låter dig byta körläge, stänga av skärmen och justera volym vad det verkar.

Skärmen ja, elefanten i kupén. Den är fullständigt enorm. Mercedes kallar den för Supersceen och den går från dörr till dörr och är uppdelade i tre olika delar, en för förare, en för media i mitten och en för passagerare. Den kör den senaste versionen av BM OS, Mercedes operativsystem.
Nya Mercedes CLA är den första bilen från Mercedes som är “software-defined. Mjukvaran i CLA är helt ny och det är mycket fokus på underhållning och man har ett djupare partnerskap med Google för att få tillgång till deras tjänster. Du kan spela spel med hjälp av Cloud gamling, du kan se på IMAX-filmer över hela skärmen med Dolby Atmos surround-ljud i bilen. Nya CLA ska bli ditt andra vardagsrum.

Man har också utvecklas AI-tjänsterna mer än tidigare. ChatGPT introducerades i Mercedes 2023 men nu har man utvecklat sin AI-assistent att kombinera både ChatGPT och Google Gemini vilket gör att man kan använda den tjänsten som passar bäst för frågan. Som användare behöver du inte bry dig om det, bilen väljer vilken som passar bäst just nu.
Stolarna ska finnas både som sportstolar och komfortstolar. Mercedes lyfter fram ett hållbart producerat läder tillverkat av bland annat kaffeskal och kastanjer. Det finns också något man kallar för MICROCUT som ska påminna om mocka, tillverkat av återvunna material i största möjliga mån. Det finns dock fortfarande riktigt läder att beställa om man så vill.
Naturligtvis finns LED-slingor precis överallt också.
Det lovar gott på papper men det är verkligheten som räknas
Nya Mercedes CLA ser bra ut, erbjuder modern teknik och vad som ser ut att vara en trevlig inredning med ett modernt operativsystem. När denna artikel publiceras befinner jag mig på lanseringen av CLA för att klämma och känna på bilen och se hur bra det är i verkligheten. Det kommer både en video och uppdatering på webben efter det.
Pris och tillgänglighet i Sverige finns inte i nuläget utan kommer senare.
