Vilket är det bästa sättet att ladda en elbil? Om du laddar din elbil på rätt sätt kan du spara pengar och förlänga batteriets livslängd. I den här artikeln talar vi om varför du bara bör ladda till 80 % vid normal användning, hur du laddar hemma och hur du laddar vid en offentlig laddningsstation.
Hur laddar man en elbil?
En elbil laddas som mycket annat som går på batteri, via en laddkabel. Det finns några olika typer av laddningskablar och de flesta elbilar levereras ofta med en eller två olika kablar.
Ibland sitter det en fast kabel i laddboxen man använder, då kan man såklart använda sig av den. Själva laddporten på elbilen sitter bakom ett tanklock, oftast på förarsidan. Här finns en laddport, en indikator som visar om bilen laddar eller ej och ibland också en mätare som visar hur mycket bilen laddat.
De flesta bilar kan laddas med en vanlig trepin-kontakt. Det är samma typ av kontakt som de flesta apparater använder, till exempel brödrosten eller vattenkokaren. Men denna typ av kabel bör endast användas vid nödtillfällen, då uttagen i våra hem inte är vana vid så pass hög effekt under längre tid och kan i värsta fall börja brinna.
Därför är det bättre att man använder sig av en laddbox eller en laddstation. Dessa använder sig av en kontakt som kallas Typ 2 och som finns i alla elbilar. Är man på en snabbladdarstation så finns det framförallt två uttag till som man kan stöta på, CCS och SHAdeMO.
Vill du lära dig mer om dessa typer av kablar och hur dom ser ut så kan du läsa en tidigare artikel som skrivits om ämnet här.
Ladda elbilen hemma
Det är mycket enkelt att ladda din elbil hemma. Först behöver du en laddbox eller laddstation installerad vid parkeringen, något som många elfirmor erbjuder installation av idag.
Dessa laddboxar kan ha olika effekt beroende på vilken typ av säkring du har hemma. En vanlig 16A klarar 3,7 kW, men det finns också laddboxar på 7, 11 och 22 kW. Vad som du kan ha hemma vet en elektriker bäst så enklast är att kontakta en sådan, gärna innan du köpt en laddbox.
När du fått en laddbox installerad är det väldigt enkelt. Parkera bilen nära laddboxen så att kabeln når och koppla sen in kabeln i bilen samt i laddboxen. Bilen borde visa på något sätt, oftast en grön lampa vid laddporten, att den laddar. Vid hemmaladdning används alltid endast typ 2-kablar.
Ladda elbilen vid en publik laddstolpe
Ofta räcker det med att ladda hemma, men det finns också offentliga laddningsstationer. Dessa finns till exempel utanför köpcentrum och längs med större vägar.
Det finns många olika företag som erbjuder laddstolpar men de fungerar alla på ungefär samma sätt. Det finns en kabel som ska kopplas in i bilen och sen aktiverar du laddningen genom att betala, antingen via en mobilapp eller en tagg du håller upp.
Ett stort problem med publika laddstolpar är just att alla företag har egna betalningslösningar, vilket gör att man behöver ha ett flertal appar eller taggar med sig. Väldigt få, om någon, tar direkt kortbetalning. Detta är något som många elbilsförare klagar på till företagen och en lösning som kommit upp är t.ex. Plugsurfing.
Plugsurfing är ett företag som samarbetar med flera laddföretag och erbjuder en tagg till flera laddare. Tyvärr fungerar inte Plugsurfing med alla publika laddstolpar så man behöver fortfarande ett flertal appar på mobilen.
Publika laddstolpar används dock mest under semestertider eller långresor. Dom flesta som har elbil har möjlighet att ladda hemma, vilket också är mest ekonomiskt. Att ladda på en publik laddstolpe kan kosta allt från 3,50kr/kW upp till 13,20kr/kW.
Ladda endast upp till 80% vid vardagligt bruk
När du laddar din elbil är det optimalt att ladda den upp till enbart 80%. Detta är för att batteriet mår bäst av det, precis som mobiltelefoner. Att ladda elbilen upp till 80% tar sällan med än 30-40 min men dom sista 20% kan ta avsevärt mycket längre tid.
Utan att gå in på alltför mycket om hur ett batteri fungerar så mår det som bäst när det är mellan 10–80%. Att ladda upp till 100% jämt gör att batteriet tar skada och tappar sin kapacitet fortare. Samma sak gäller t.ex. laptops, där det är bättre att ladda datorn ofta än att ha strömkabeln i hela tiden, just för att batterihälsan ska vara så bra som möjligt.
Om man ska åka långt däremot så går det självklart att ladda upp batteriet till 100%, batteriet tar inte skada av att ladda fullt lite då och då, bara det är mer undantag än regel.
Samma sak gäller när batteriet nästan är slut. Ett batteri mår inte bra av att ladda ur helt till 0%. Det är istället rekommenderat att ladda runt 10%-gränsen, just för att hålla batterihälsan uppe.
Kan du ladda via motorvärmarstolpen?
I bostadsföreningar så är det populärt med motorvärmaruttag och då finns ju ström redan draget. Många undrar om man kan ladda elbilar i dessa och svaret är ja, så länge som det finns en jordfelsbrytare, vilket är ett säkerhetskrav.
Det är däremot inte rekommenderat utan det man bör göra istället är att byta ”huvudet” på motorvärmarstolpen till ett med stöd för elbilsladdning. Det finns ”huvuden” som har både motorvärmaruttag och elbilsuttag där motorvärmaruttagen är styrt på tid medan elbilsuttaget är ständigt aktivt. Det är bland den billigaste lösningen man kan göra som t.ex. BRF för att ge sina medlemmar tillgång till elbilsladdning.
Ett annat alternativ är såklart att byta ut vissa motorvärmare helt och hållet till rena elbilsplatser. Det är helt enkelt upp till styrelsen eller hyresvärden vad man vill.