Står man inför ett elbilsköp är det viktigt att känna till vad kostnaden blir och eftersom bränslet är en stor kostnad av en bil, så gäller det att förstå hur det fungerar. En elbil har generellt billigare bränsle men milkostnaden kan skilja markant mellan en bil som drar mycket el vs en bil som drar lite. Därför går vi igenom vad en elbil drar och hur man kan minska förbrukningen.
Man brukar räkna med att en elbil drar ca 2 kWh per mil men det skiljer såklart beroende på vilken bilmodell man har och vilket väder det är ute. Elbilar som drar mindre brukar ligga runt 1,6 kWh per mil medan elbilar som drar mer ligger på 2,5 kWh per mil. Därför blir 2 kWh då genomsnittet.
Vad är det som gör att förbrukningen ökar?
Hur hög förbrukningen är på en bil beror såklart på många olika saker. Storleken på motorn är oftast en viktig del när man pratar om fossilbilar och när det kommer till elbilar handlar det mycket om hur stor effektelmotorn har. Ju mer effekt en motor har, desto kraftfullare är den och kräver då mer energi för att föra bilen framåt i allt högre hastigheter.
Men det kan också handla om antalet motorer i bilen. Eftersom en elmotor är mycket mindre så kan man ha flera motorer i bilarna. När en elbil är fyrhjulsdriven så finns det oftast en motor fram och en motor bak som tillsammans jobbar. Har man flera motorer kommer bilen såklart bilen ha en högre förbrukning.
En del som blivit större på senare år med elbilar är luftmotståndet. En stor och kantig bil har ofta högre luftmotstånd än en liten bil med mjuka linjer. Mjuka linjer gör att luften kan bättre glida över bilen istället för att bromsa upp bilen och på så sätt minska luftmotståndet och då även förbrukningen. Det är en av anledningarna till varför man ser många runda linjer på en elbil.
Tar man t.ex. Mercedes-Benz EQC, så har den ett luftmotstånd på 0,2 vilket är det lägsta som någonsin uppmätts. Bilen har väldigt många mjuka linjer och är gjord för att luften ska kunna glida över bilen så smidigt som möjligt.
Tyngden på en bil gör mycket för förbrukningen, precis som med fossilbilar. Har man en SUV så ska man inte förvänta sig samma förbrukning som en mindre bil. Däremot så är dom flesta elbilar också väldigt tunga eftersom batterier är tungt. Tillverkarna får alltså göra en avvägning av hur mycket batterier som ska finnas i bilen vs hur tung bilen ska vara och då öka förbrukningen på bilen.
Sist så måste självklart körningen nämnas. Hur en bil körs kan förändra förbrukningen enormt och det är här man kan göra den största skillnaden på vad bilen ska dra.
Kan man lita på siffrorna från WLTP?
I och med elbilens framfart har räckvidd blivit en het fråga. För att få en någorlunda vettig räckviddsmätning som standard har man kommit fram till att WLTP är metoden som ska användas.
WLTP står för Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure och ska basera sig på data från riktig körning. Metoden är ny och ersätter den gamla metoden NEDC, som man använt sen 80-talet. WLTP är en modern variant och förutom förbrukning av en bil tar man även ställning till olika typer av utsläpp samt att man räknar ut räckvidden på olika elbilar.
Vill du lära dig mer om WLTP kan du läsa mer om det på wltpfacts.eu.
Det är räckvidden från WLTP som biltillverkarna pratar om när dom berättar hur långt deras bilar kan köra. I verkligheten är det mycket svårt att komma upp i samma siffror som sägs och man brukar alltid får dra av lite för att få till en mer rättvis räckvidd. Hur mycket man får dra av är olika på olika bilar och är du intresserad av ett riktigt räckviddstest så rekommenderas YouTube eller att du lånar den bil du är intresserad av en dag och kör för att se hur långt du kommer.
Räckvidden från WLTP är bra eftersom man kan jämföra elbilar mellan varandra, eftersom dom testas på samma sätt. Men man ska alltså inte lita blint på att man kommer så långt som WLTP säger, att dra av 15–20% brukar ge en mer rättvis bild.
Hur mycket ökar förbrukningen på vintern?
När det är kallt så ökar förbrukningen, det är inget konstigt och det gör alla bilar. Elbilar kan dock vara extra utsatta eftersom batterier inte tycker om kyla och presterar dåligt när dom är kalla. Biltillverkarna har försökt lösa det på olika sätt, oftast genom att bilen värmer upp batterierna innan en körning på börjas. Det betyder ju dock att man behöver ställa in när man ska åka.
Men även under körning så kan temperaturen på batterierna sjunka och det krävs då mer energi från bilen för att hålla värmen i batterierna på en optimal nivå, vilket ytterligare höjer förbrukningen på bilen.
Dessutom så kräver ofta vinterdäck mer energi för att rulla framåt, då dom är gjorda för att ge bättre grepp, framförallt om man har dubbdäck. Eftersom det krävs mer energi för att få bilen att rulla framåt ökar förbrukningen ytterligare.
Summa summarum så kan en elbil vintertid tappa så mycket som 25–40% i räckvidd beroende på hur kallt det är ute. Detta är svårt att hitta tester på eftersom det inte blir kalla vintrar i alla länder och kan inte testas så många månader om året. Men räknar man med en förlorad räckvidd på 30% av det normala en kall vinterdag så borde man oftast bli glatt överraskad istället för snopet irriterad.
3 tips till en bättre förbrukning
Om man önskar en låg förbrukning så finns det några tips som man kan följa när man ska köpa elbil, eller när man redan köpt en.
1. Tänk på hur du kör
Som nämnts tidigare i artikeln så är en stor del av förbrukningen hur man kör bilen. Att köra ryckigt med snabb gas och hård broms hela tiden gör att bilen får jobba mer och då får en högre förbrukning. Det är bättre att hitta rytmen i trafiken och hålla en jämn hastighet.
Att åka fort är ett enkelt sätt att höja förbrukningen. Dom flesta bilar har bäst förbrukning runt 70–80 km/h och det gäller även elbilar. Att köra 10 mil i 80 km/h istället för 100 km/h kan göra stor skillnad. Å andra sidan bör man inte köra så man stoppar upp trafiken så kör man motorväg ska man självklart köra den hastighet som står på skylten. Men om det krisar med räckvidd…
2. Kör med regenerativ bromsning / One-padel-drivning
Dom flesta elbilar har något som kallas för regenerative breaking (regenerativ bromsning på svenska) eller one-pedal-driving. Det går ut på att man gasar med gaspedalen som vanligt, men att bilen bromsar när man lyfter foten. Man kan alltså framföra bilen med endast gasen och använder bromsen mer sällan.
När bilen bromsar in så tar den tillvara på energin som skapas vid inbromsningen och ger tillbaka det till batteriet vilket förlänger räckvidden. Hur mycket man tjänar på regenerativ bromsning är olika per bil, beror på vilket väder det är och mycket mer, men runt 10-20% brukar man säga, medan Audi har pratat om upp till 30% på sin e-tron.
3. Köp en elbil med värmepump
En elbil som saknar värmepump använder sig av batterierna i bilen för att värme upp kupén vilket gör att det blir en högre förbrukning. Om man har en värmepump i bilen så används istället värmen som batterierna alstrar för att värma upp kupén. Man tar alltså hand om värme som redan finns där och slipper använda sig av batterierna för att hålla det varmt.
Bor man i Sverige där det kan bli väldigt kallt på vintern så är värmepump något som kan göra stor skillnad på förbrukningen.