Skoda Elroq är märkets andra elbil på marknaden och även om den är slående lik storebror Enyaq så har flera förbättringar gjorts. Ett konkurrenskraftigt pris gör bilen till en lockande modell i ett av Europas snabbast växande segment just nu – Kompaktsuv.
Det är lite märkligt att den första kompaktsuven på Volkswagens MEB-plattform blev Ford Explorer. Det är ett segment flera tillverkare till ta sig in i just nu eftersom det växer så det knakar. En liten SUV verkar vara det Europa vill ha helst av allt just nu. Jag ska inte klaga, jag har själv ägt flera bilar i kategorin.
Observera: Inbäddat material från externa källor omfattas inte av Elbilsmagasinets utgivningsbevis.
Från 424 900 kr och upp till 560 km WLTP
Skoda Elroq blir bil nummer två. Elroq är 4,46 m lång och platsar in perfekt i segmentet. Det är dock inte bara storleken som är ny utan Skoda visar upp helt nya batteristorlekar och motorer från Volkswagen-gruppen. Elroq kommer komma i totalt fyra konfigurationer och samtliga ska komma till Sverige. Man börjar dock med 50, 60 och 85 medan 85x kommer senare, troligtvis i Q2 2025. Första kundleveranserna ska ske Q1 2025.
Eftersom bilen är byggd på MEB-plattformen så är dragvikten något vi känner igen: 1 000 kg på bakhjulsdrivet och 1 200 kg på fyrhjulsdrivet. Det finns stöd för förvärmning av batteri (både via karta och manuell), värmepump samt snabb laddning som ska ta 10–80% på 28 minuter oavsett modell.
Elroq 50 | Elroq 60 | Elroq 85 | Elroq 85x | |
Motoreffekt | 125 kW (170 hk) | 150 kW (204 hk) | 210 kW (286 hk) | 220 kW (299 hk) |
Drivning | RWD | RWD | RWD | AWD |
Batteri (Brutto/netto) | 55 / 52 kWh | 63 / 59 kWh | 82 / 77 kWh | 82 / 77 kWh |
WLTP | 350 km | 390 km | 560 km | 550 km |
AC / DC | 11 / 145 kW | 11 / TBA | 11 / 175 kW | 11 / 175 kW |
Pris från | 424 900 kr | 479 900 kr | 534 900 kr | TBA |
Bättre matrix-funktionalitet och ny design
Även om man direkt ser att det är en Skoda så har man valt en ny typ av design vilket märks framförallt I fronten på bilen. Skodaloggan är borta och istället står det utskrivet, med bokstäver, Skoda. Detta är gjort även på bakluckan och på ratten inne I bilen, ett steg mot den nya designfilosofin hos Skoda.
Man har även följt andra nya bilmodeller med att dela upp varselljus och halv- och helljus. Uppe vid huven har vi varselljus som är en förlängning av den avsmalnade grillen och strax under sitter sen halv- och helljus.
Apropå helljus så finns det stöd för matrix-funktionalitet där bilen själv kan släcka en viss del av helljuset om man får möte eller kommer ikapp någon. På Skoda Enyaq var det uppdelat I totalt 24 zoner men I Elroq har man uppgraderat det till 36 zoner. Detta betyder att bilen kan mer exakt släcka rätt zon och mer helljus kommer stanna påslaget.

Större utrymmen än Volvo EX40
Skoda Elroq är 2 cm längre än Sveriges populäraste suv I segmentet, Volvo EX40. Men eftersom Elroq är byggd på en ren elbilsplattform så får man mycket mer yta. I bagaget finns 470 liter utrymme, från EX40s 410 liter och fäller man sätet blir det utrymmet 1 580 liter mot Volvons 1 286 liter. Däremot har EX40 frunk vilket Skoda Elroq saknar.

Så frågan blir då vart man ska lägga laddkabeln och det har Skoda löst genom att fästa ett nät under hatthyllan. Då kan du fortfarande lasta I bilen utan att behöva tömma den sen när det är dags att koppla in kabeln I en AC-laddare, smart.
Baksätet är kanske inte så stort men för att vara en så pass liten bil så är det rymligt. Jag är 180 cm och får plats bakom mig själv utan vidare problem. Det finns ISOFIX på de yttre sätena och I mitten ett armstöd som även går att öppna helt som genomlastningslucka.

Ett framsäte där man rört så lite som möjligt
Sätter man sig I förarstolen på Skoda Elroq så kan man lika gärna tro att man sitter I Enyaq, det är små detaljer som visar skillnaden. Skärmen är något mindre I Elroq, 13” istället för Enyaqs 15”, och det står Skoda på ratten, som tidigare nämnt.
Annars är det svårt. Det är samma typ av körriktningsväljare I mittkonsolen, Skoda har inte valt att flytta upp den på samma vis som Volkswagen gjort. Förarskärmen är fortfarande putteliten på 5” och mugghållaren är forsatt modulär. Varför ändra på ett vinnande koncept?
Samtidigt, ingen hade nog blivit ledsen om man plockat fort slider-historian som sitter under skärmen där man justerar sin volym.
Stolarna känns igen från Enyaq (nej jag gör inte klipp och klista även om det börjar bli repetativt, jag håller med). Sätena är långa och något som mina 180 cm uppskattar men kortare personer kanske får problem.

En tuff konkurrent i sitt segment
Skoda Elroq ser ut att kunna bli en tuff konkurrent I sitt segment. Volvo EX40 börjar på 637 000 kr för en Long Range-version, 100 000 kr mer än Skoda Elroq. Ford Explorer, som I princip är samma bil men saknar värmepump och har onödiga rattknappar, börjar på 540 000 kr för sin Long Range.
Frågan som kvarstår när denna artikel skrivs är vad som ingår I basutförande. Kollar man på Enyaq så har den idag en del utrustning som standard men när den kom var det verkligen inte så. Hur som haver så ser jag fram emot att få provköra Elroq på riktigt och se om den är en så bra bil som pappret utvisar. Det återstår att se.
Läs gärna min första titt på maskerade Elroq I juni 2024 där jag dessutom fick chans att köra bilen genom Amsterdam. Du hittar artikeln här.


