Stöd Elbilsmagasinet genom att använda våra länkar vid produktköp eller bli medlem på Patreon för exklusiva förmåner.

Sök
Stäng denna sökruta.

Testad: Nya Tesla Model 3 LR är bättre på nästan allt

Nya Tesla Model 3 påminner till stor del om den tidigare modellen, det är ingen stor facelift man gjort. Ändå så känns det som en helt annan bil när man sätter sig i den. Den kanske största förändringen är borttagandet av blinkersspaken. Är det en dum lösning eller ligger Tesla före alla andra… igen?

2017 kom äntligen helt nya modellen från Tesla som skulle ta ner priserna på elbilar och gör dem tillgängliga för vanligt folk. Nu blev kanske inte bilen så billig som Elon Musk lovat ett par år tidigare men nog har den tagit marknaden med storm. Model 3 blev bilen alla konkurrenter behövde jämföras med. Den var prisvärd, hade lång räckvidd och laddade snabbt.

I Sverige fick vi inte se den förrän 2019 men i september 2023, när modellen fick sin nya facelift kallad Highland, så uppdaterades bilen i hela världen. Nu för tiden är det storebror Model Y som alla andra behöver jämföra sig med men för oss som inte vill eller behöver en större bil, är nya Model 3 något att ha? Det var utgångspunkten när jag hämtade bilen i Upplands Väsby.

En vecka senare så är svaret ja, den är något att ha. Den har blivit bättre på i princip allt där den gamla gjorde en besviken. Men jag tycker vi börjar i änden som är svårsmält, blinkers.

Nya Tesla Model 3 har inga spakar. Elon Musk, VD för Tesla, har sagt att de billigaste delarna är de som inte tillverkas alls och visst har han rätt i det. Tesla är kända för att försöka lösa så mycket som möjligt med mjukvara och tar gärna bort hårdvara när man inte tycker det behövs längre. I detta fall har man tagit bort spakarna bakom ratten.

Istället så sitter det nu knappar på ratten, vänster sida. De sitter på samma sida och ger en skön feedback när man trycker på dem för att aktivera blinkers. Men jag tycker inte det är lika enkelt som att dra en spak upp eller ned. Visst fungerar det bra när man står vid ett rödljus och ska blinka eller om man ska göra ett filbyte på motorvägen, men att köra ut ur en rondell är mindre roligt.

Jag har pratat med ägare av nya Model 3 som menar på att man vänjer sig. Man hittar ett sätt för hur man ska nå rätt knappar i olika situationer. Andra menar på att det är en kostnadsbesparing som gör bilarna billigare. En tredje pratar om att det är förberett för total självkörning och att man om bara några år inte kommer behöva blinka alls, eller ens styra, för det kommer bilen sköta själv.

Men jag har också pratat med ägare av äldre Model 3 som inte kommer uppgradera till nya just pga man tagit bort spakarna. Jag är nog mer inne på att Tesla gått ett steg för långt i sitt ständiga uppdrag att kapa kostnader. Efter en vecka var jag inget fan och blev inte det minsta ledsen över att komma tillbaka till min egen bil, med spakar.

En lösning på problemet är SEXY buttons, programmerbara knappar som man kan köpa till. Här har man möjlighet att programmera en knapp till att vara blinkers som man sen sätter t.ex. bakom ratten. Min poddkollega Peter Esse har ett aktivt samarbete med företaget bakom SEXY buttons och via hans länk får man 10% rabatt, den länken hittar du här. När du lägger knapparna i kundkorgen så kommer rabatten dras av.

Längre räckvidd men samma batteri och motor som tidigare

Utseendet på bilen är nytt, det blir tydligt när man ställer en ny och en gammal bredvid varandra. Den nya fronten ger ner mer och ger ett mer aggressivt intryck, borta är den där fronten som mest såg ut som en förvånad fisk. De nya strålkastarna är snygga och känns mer moderna än tidigare modell.

I bak har det också blivit bättre. Borta är det fula T-et och nu skriver man ut TESLA, likt Volvo gjort i många år. Och apropå Volvo, ser inte lyktorna ut lite som på Volvo S60? Jag tycker S60 är Volvos snyggaste modell så det är en komplimang i min värld. Jag hittar inga gap mellan panelerna när jag går runt bilen, det är något man verkar ha förbättrat.

Dessa förändringar har gjorts av andra anledningar än att bara se snygga ut. De har förbättrat bilens luftmotstånd och därför kommer man nu lite längre. Jag testar Dual Motor som har en WLTP på 629 km med 19”-hjul.

Det finns ett missförstånd att nya Model 3 har en WLTP på 678 km med 18”-hjul då Tesla nämner just denna siffra när man väljer 18” på hemsidan. Men det som står är att Tesla uppskattar räckvidden till 678 km, det finns ingen officiell WLTP-certifiering med 18”, alltså är det 629 km enligt WLTP men 678 km uppskattat av Tesla med 18”.

Batteriet är densamma som tidigare, 78,1 kWh brutto med 75 kWh netto, alltså användbart. Efter denna är Dual Motor så är det AWD med dubbla motorer, totaleffekt på 366 kW (498 hk). Men det är en sanning med modifikation. 366 kW motoreffekt stämmer enligt Teslas hemsida samt Transportstyrelsen men det är inget man kan få ut ur bilen. Det är för att batteriet inte kan leverera den effekten till båda motorerna samtidigt.

Istället landar det på 290 kW (394 hk) vid full effekt och det, tillsammans med ett vrid på 493 Nm, gör att bilen kan göra 0–100 km/h på 4,4 sekunder. Det är riktiga 0–100 km/h, räknar man som Tesla gör, utan rollout, så är siffran på 4 sekunder.

Laddning ligger på 11 kW för AC vilket är standard för elbilar medan bilen kan snabbladda i upp till 250 kW, dock bara hos Tesla Superchargers som har stöd för den hastigheten på ett 400V-system. Det är kanske inget problem eftersom en Tesla enklast laddas hos just Superchargers.

Bilen kan planera in reser automatiskt med planerade stopp på SuC och man slipper också hålla på med krånglig betalning, man kopplar bara in bilen så kan laddstationen identifiera bilen, hitta ägaren och dess Tesla-konto där ett betalkort finns registrerat sedan tidigare. Så som det ska fungera med andra ord.

Lastar bättre än en sedan och plats för barnstol i baksätet

Eftersom Model 3 är en sedan så är det en bil man får kompromissa med när man behöver lasta mycket. Luckan är liten och det är svårt att få en överblick över lasten. Men Tesla har också ett knep för att utnyttja så mycket yta som möjligt så även om man inte ser lasten, så får man med sig rejält.

För och främst är bagaget på 594 liter och det är dessutom djupt, 106 cm. Sen kan du dessutom lyfta på golvet och få plats med än mer utrymme för där gömmer sig ett rejält hålrum. Det är 30 cm djupt och har en bredd på ca 60 cm och en till två kassar går utan större problem att få ner.

Självklart går det också att fälla baksätet för att få mer utrymmer att lasta och då blir totala längden, med passagerarstolen så långt fram det går, 214 cm. Oj, tänker du, nästan så man kan sova i den. Ja, det går faktiskt och det är något jag gjort i en video du kan se nedan. Det var dock i den äldre Model 3 Standard Range från 2021.

Som om inte det var nog så finns även en frunk under huven i fram på 88 liter. Här får man plats med laddkabel, spolarvätska och lite tvättprodukter om man så vill, eller bara en till matkasse eller två. Hur kan Tesla hitta så mycket plats för bagage fram och bak men andra tillverkare kämpar?

Drömmen hade såklart varit att Tesla Model 3 fick en halvkombi-lucka som på Model S, BMW i4 eller Volkswagen ID.7 men det verkar det inte finnas intresse för hos Tesla. Dragkrok finns som tillval och får då dra 1000 kg vilket är klent kan jag tycka. På taket får man lasta upp till 75 kg.

Baksätet ska vara omgjort för att få en bättre sittkänsla enligt Tesla, man ska ha lite mer lutning på det. Det är nog betoning på lite för jag märker ingen skillnad när jag testar. Det är något annat som får min uppmärksamhet dock, en 8”-skärm i mitten. Här kan personerna i bak nu styra sitt eget klimat men också media så som musik eller film. Det går att koppla egna hörlurar till den bakre skärmen så att föräldrarna slipper lyssna på Babblarna.

För de med barn i åldern mini där egen stol behövs så kan jag meddela att det går utmärkt att montera en Axkid Minikid 4 i bak på Model 3. Axkid är kanalsponsor till Elbilsmagasinet och gör det möjligt för mig att testa med just barnstolar vilket har blivit uppskattat i mina tester.

Just Minikid 4 ska monteras med remmar på golvet och det är inte alla bilar som har krokar för detta, Tesla är en utav dem. Det går dock att dra remmarna under fästet för stolen framför så att barnstolen håller sig på plats och ger en säker installation.

Axkid är baserade i Göteborg och har vunnit flera priser för sina barnstolar, t.ex. i Folksams stora barnstolstest från 2023. Har du tänkt köpa en Axkid Minikid 4, eller någon av deras andra stolar, använd gärna denna länk då jag får en kickback på det köpet och du är alltså med och stöder Elbilsmagasinet samtidigt som du får en säker barnstol från ett svenskt företag.

Äntligen inget trä och en renare förarmiljö, väldigt ren förarmiljö

Insidan av Model 3 gjorda stora rubriker när den släpptes 2017 i USA eftersom den bara hade en skärm i mitten och ingenting framför föraren. Detta fortsätter i den uppdaterade versionen men man has som sagt tagit bort spakarna, som jag nämnde i början.

Men i Tesla har man tidigare använt höger spak för att välja växel och lägga i Autopilot (Teslas styrassistent). Rätt växel lägger man nu inte i alls, det gör bilen. Bilen kan känna av när du står framför en vägg och förstå att du vill backa, likaså om du har en vägg eller annat hinder bakom dig.

Men ibland blir det fel och då finns numera ett alternativ på skärmen där man får välja i vilken riktning man vill köra. Skulle det i värsta fall vara så att skärmen inte fungerar av någon anledning så finns även knappar i taket som man kan använda.

Autopilot slår man igång med hjälp av det högra ratthjulet. Ett tryck för adaptiv farthållare och två tryck för styrassistent. Styrassitenten fungerar riktigt bra och håller bilen i mitten av filen. Den adaptiva farthållaren är aggressiv, kör gärna nära bilen framför innan den sakta backar undan. Det finns 7 steg som alla är för nära i mitt tycke.

Man har plockat bort träet som alltid funnits tidigare och man har ersatt det med någon form av plastbit inklätt i tyg. Jag tycker personligen det blivit en klar förbättring, eftersom det är inklätt i tyg och inget man ska ta på så spelar det mindre roll vilket material det är gjort av.

Det ger ett mer enhetligt intryck och skapar mer ett rum än det kalla och tråkiga som jag tycker det varit innan. Tyvärr har man också monterat in en LED-list i kupén som känns helt felplacerad och förstör det intrycket. Här kan du välja alla möjliga färger men även om du vill ha den avstängd få är spåret den sitter i ljust vilket bryter av den mörka, annars snygga, kupén. Jag trodde Tesla stod över sådant här.

Stolarna är numera ventilerade vilket känns lyxigt. Jag gillar stolarna i tesla, minus nackstödet. Det skulle behöva bak lite för att jag ska vara nöjd. Det hade inte heller varit fel med lårbensstöd.

Det känns som att man jämnat ut kvaliteten på interiören, den känns trevlig rakt igenom nu. Det är inga detaljer som är lösa, rasslar eller har sig, allt sitter på plats. Det är ett stort steg mot att bygga bilar som inte har ”dålig kvalité”-stämpel, som många gärna ger Tesla.

Mjukvaran i bilens mittenskärm känns lika responsiv som vanligt. Hur lyckas andra tillverkare göra så dåliga system när Teslas system känns som en iPad? Jag har en kompis som äger en Model X från 2017 och hans skärm känns mer responsiv än den i min Volvo EX30. Galet…

Här kan du se på film via inbyggda appar, surfa på webben eller göra roliga pruttljud till passagerare. Du styr bilens inställningar, navigerar till olika ställen och sköter klimatiseringen. Det finns också Apple Podcaster inbyggt vilket kan vara trevligt för oss Apple-fans, men när jag loggade in så listades inte alla mina poddar, bara ett fåtal.

Det tar mig till problemet, det finns ingen Apple Carplay eller Android Auto. Många Tesla-ägare menar på att det är lugnt eftersom Spotify finns inbyggt men jag lyssnar mycket på poddar och ljudböcker. Om Apple Podcasts inte listar alla mina poddar och Storytel (kan starkt rekommenderas, beställ gärna via min länk så får jag en kickback) finns inte, då blir det Bluetooth och rattsurfa för min del, och det är olagligt.

Köregenskaperna är bland de bästa för en vardagsbil just nu

Här har Tesla gjort stora uppdateringar och det märks. Bilen är inte alls lika bullrig som den varit tidigare och den har en mycket bättre åkkomfort än vad tidigare Model 3 haft.  Det går fint att ligga på motorvägen och ha ett normalt samtal. Den nya fjädringen sväljer ojämnheter på ett mycket bättre sätt och följer med på ett bekvämt sätt.

Som redan nämnt fungerar autopiloten bra men detta upphör när du ska byta fil. Det går inte att byta fil och ha autopilot igång utan den stänger av sig och så får man slå på den manuellt istället. I alla andra bilar så stänger styrassistenten av sig några sekunder när man slår på blinkers vilket är en mycket bättre lösning.

Du kan betala nästan 40 000 kr för att bilen ska byta fil åt dig, då håller sig autopiloten igång. Men det fungerar kanske 75% av tiden på dagtid och i mörker går det ner till kanske 25%, alltså uselt. Lägg inte pengar på den uppdateringen om du är verkligen inte vill göra av med onödiga pengar. Köp en glass istället.

Men en riktig döda vinkel-varnare finns nu för tiden. En prick i A-stolpen dyker upp när du har en bil snett bakom dig, det tackar vi för.

I stadstrafik är det kanske enpedalsläget som man vill använda mest och det måste man göra för det går inte att stänga av. Det är inget större problem på sommaren men på vintern kan det lätt bli obehagligt när bilen bromsar hårt och man inte är beredd. Jag gillar personligen en hård inbromsning men det gör inte alla.

Är man sugen på att köra mer aktivt så är Model 3 en av de bättre bilarna att göra det med. Den har en tjänstevikt på 1 901 kg, vilket är 300 kg mindre än t.ex. BMW i4, och det märks. Bilen är mycket lättare att hantera och känns inte alls lika tung runt en kurva.

Gaspedalen är fantastisk, Tesla har gjort ett fint jobb med att kalibrera den, både för gas och för inbromsning via enpedalsläget. Styrningen är direkt och rapp, det är verkligen en fantastiskt rolig bil att köra för att vara en vardagsbil. Det man saknar är bättre stolar och vid barnkörning är den såklart helt körd, men det kanske nya Tesla Model 3 Performance kan ändra på, vem vet.

Slutligen

Priset för Tesla Model 3 SR ligger på 496 170 kr och är utan tvekan en av de mest prisvärda elbilarna du kan få just nu. Man får en räckvidd på 513 km enligt WLTP och en bakhjulsdriven motor.

Den bilen jag har testat, Dual Motor, kostar 586 170 kr vilket också är ett prisvärt alternativ om man vill ha AWD och ett större batteri. Det finns lite tillval som olika klädsel på inredningen, dragkrok, fälgar och så men det mesta finns redan som standard i bilen.

Det är tråkigt att man tagit bort spakarna, jag tror det var ett dumt beslut som gör att människor som inte är vana vid Tesla blir osäkra på bilen och kollar på något annat. Jag upplever också att autopiloten blivit sämre sen jag körde den sist och det är tråkigt, man är inte riktigt där än i Europa.

I USA ser vi nya videos på hur bra deras styrassistent är men den versionen finns inte här pga. olika regler och lagar. Det gör att jag tror inte vi kommer få se några förbättringar förrän vi faktiskt får den nya mjukvaran, när det nu blir.

Trots dessa punkter skulle jag nog klassa Tesla Model 3 som en av de mest prisvärda elbilarna just nu och kanske även den bästa elbilen. Det är fantastiskt vad Tesla kan göra med förbrukning och jag är inte ett dugg osäker på att man kommer 50 mil i motorvägsfart en fin sommardag.