En vanlig fråga som uppstår när det kommer till elbilar är hur mycket det kostar att byta batteriet. Detta eftersom många antar att eftersom batteriet på mobilen blir dåligt efter ett par år, så borde elbilens batteri också bli det. Stämmer det och vad skulle det i sådant fall kosta?
Att man behöver byta batteri på elbil under bilens livstid stämmer inte men om det ändå skulle behövas av någon anledning så kan man räkna med att få betala allt mellan 34 000 kr ända upp till 200 000 kr beroende på vilken elbil man har.
3 olika exempel på kostnader
Det som är viktigt att känna till är att nyare bilar inte räknar med att behöva byta batteri och man bygger in batteriet i bilens ram, vilket gör det svårare att byta.
Eftersom kostnaden alltid beror på vilken bil du har så har vi kollat upp 3st elbilar och vad kostnaden skulle bli för dessa. Det är fortfarande inte exakta siffror men kan ge ett hum om vad det skulle kosta dig om du är i behov av ett nytt batteri.
#1 Nissan Leaf: 34 000 – 70 000 kr
Nissan Leaf är en elbil som funnits i många år nu och det är framförallt den första generationen som kan vara i behov av ett batteribyte. Köper man en senare årsmodell av Nissan Leaf så menar Nissan på att batterierna har blivit så pass bra att dom troligtvis kommer överleva bilens livstid.
Men om man har en första generationens Nissan Leaf så kan ett batteribyte vara aktuellt. Vill man komma så billigt undan som möjligt så får man vara beredd att göra lite jobb själv, något som Martin gjorde. Han berättade för Tesla Club Sweden om hur han lyckades byta batterier i sin Nissan Leaf för 34 000 kr.
Det finns också rapporter om att verkstäder i USA tar omkring $8000 för ett batteribyte på en Nissan Leaf. Det är alltså den här summan man kan förvänta sig om man skulle vilja byta. Och har man en 8 år gammal Leaf så kan det kanske vara mer fördelaktigt att betala 34 000kr istället för att köpa en helt ny.

#2 Tesla Model S: 120 000 – 200 000 kr
Tesla Model S är modellen som Tesla sålt längst tid och därmed blivit mest aktuell för batteribyte, i alla fall i diskussioner. En studie gjord av NibleFins visar att Model S gjorda mellan 2012–2016 tappar ungefär 1% kapacitet per år, vilket inte gör dom aktuella för ett batteribyte.
Enligt Vi Bilägare så kan dock kostnaden på ett batteribyte ligga på mellan 120–200 000 kr, något som såklart är väldigt dyrt. Men då behöver man komma ihåg att tanken inte är att dessa batterier någonsin ska bytas utan är inbyggda direkt i bilens ram.
3# Renault Zoe: 36 000 kr
Renault Zoe är även denna en bil som funnits länge på våra vågar Tidiga generationer av Renault Zoe hade ett mindre batteri men 2016 så kom ett större batteri och det blev möjligt att uppgradera sitt batteri.
Dock så jobbar Renault mycket med leasing av batterier istället för att man köper batteriet med bilen och det är därför svårt att hitta uppgifter på vad det kostar. Men en person i Frankrike ska ha fått uppgradera sitt batteri för €3600, eller runt 36 000 kr.
Hur länge räcker ett batteri i en elbil?
Många tänker att ett batteri håller bara ett par år och sedan behöver man byta ut det och betala dessa kostnader själv, lite som kamremmen på en fossibil. Så är inte fallet visar flera undersökningar utan det mest normala är att batteriet troligtvis överlever bilens livslängd.
Tesla har t.ex. gått ut och sagt att batterierna i deras bilar håller för 50–80 000 mil vilket är bra mycket mer än dom flesta bilar har gått i den svenska vagnparken. Och det är inte bara Tesla som säger så, även Volkswagen har gått ut och sagt att deras batterier kommer överleva bilens livslängd. Man behöver alltså inte vara orolig för att batteriet ska ta slut om man är på jakt efter en begagnad elbil.
Däremot är det sant att batteriet blir sämre och sämre med tiden, men det är inte mycket. Geotab, ett företag i USA, har ett verktyg där man kan se hur ett batteri i en elbil blir sämre över tid. De har inte alla elbilar utan endast några få utvalda. En spännande detalj är att dom visar genomsnittet på vad ett batteri tappar. Efter 6 år så har batteriet tappat i genomsnitt 12,3% av sin kapacitet.
Många tillverkare ger också långa garantier på batterier, oftast 8 år, så att man kan vara säker på att man får ut en vettig kapacitet på sitt batteri i vilket fall. Garantierna brukar då utlova minst 70% av originalkapaciteten, vilket alltså är 350km på en bil som utlovade 500km som ny.

När behöver du byta batteri i din elbil?
Men även om elbilar idag är designade för att inte behöva byta batteri så finns det ibland situationer när det kan vara aktuellt.
Har man krockat och batteriet har tagit skada så kan det vara värt att byta ut det istället för att byta ut hela bilen. Det kan oftast vara mer kostnadseffektivt och är också mer miljövänligt.
Vill man uppgradera sitt batteri, som nämndes angående Renault Zoe ovanför så kan ett batteribyte vara effektivt.
Vid en renovering av en äldre elbil, som i exemplet om Nissan Leaf ovanför så kan det vara skönt med ett nytt batteri. Det ska sägas att äldre Nissan Leaf ligger runt 100 000 kr på Blocket och lägger man då till 34 000 kr för att få ett nytt batteri så har man en billig men bra pendlarbil man kan åka i många år till.
Ett svar
Har en kompis som kör Volvo V60 och V90 Recharge laddhybrider som taxibil på Arlanda. Deras bilar körs ca 20 000 mil per år där den äldsta V60 T6 Recharge laddhybrid har passerat 75 000 mil men ett fullt acceptabel batterikapacitet, ca 90% kvar, trots väldigt många mil.
Deras taxichaufförer får ont i rygg och svank efter att ha kört toyota Prius / corollas hybrider och har därför bytt ut dem mot Volvo och Mercedes laddhybrider och är supernöjda med dem.
Så Volvos laddhybrider fungerar tydligen väldigt bra över långt ägande.