Följ Elbilsmagasinet på sociala medier

Billigaste elbilen att privatleasa (april 2025)

2025-04-24

Att privatleasa sin bil blir alltmer populärt och eftersom elbilen är i ropet är det många som undrar vilken den billigaste elbilen att privatleasa är. Vi har tagit en titt på ett antal erbjudan som finns just nu och kommit fram till ett svar.

Glöm inte heller att vi har en privatleasingkalkylator här, som hjälper dig räkna ut totalkostnaden för privatleasing.

Artikeln är senast uppdaterad 2025-04-24 och uppgifter kan ha förändrats sedan dess. Artikeln uppdateras ungefär var 3e månad.

Vad kostar en elbil att privatleasa?

När man börjar fundera på privatleasing gäller det att sätta en budget som man kan tänka sig att betala, det går snabbt att komma upp i stora summor. Slutpriset blir ofta mer än vad återförsäljarna skyltar om.

Elbilar kostar runt 4000kr/mån och uppåt, där den dyraste kostar omkring 18000kr/månad (Porsche Taycan). Det finns ingen direkt standard inom privatleasing så det gäller att man ser över varje pris för sig och ser vad som ingår. T.ex. så brukar antalet mil som medföljer skilja, vinterdäck och försäkring ingår sällan och skatten ingår aldrig, även om den bara är 360kr/år för elbilar. I videon nedan kan du se några fördelar, nackdelar samt exempel på kostnader för privatleasing.

YouTube player

*Observera: Inbäddat material från externa källor omfattas inte av Elbilsmagasinets utgivningsbevis

Billigaste elbilen i Sverige att privatleasa

När bonusen försvann så chockhöjdes privatleasing på dom flesta bilar till orimliga nivåer. Det var inte ovanligt att privatleasing började på 7-8000kr/mån för en mindre elbil. Men idag har marknaden stabiliserat sig och det är nu möjligt att hitta bra deals på elbilar för privatleasing. Många märken erbjuder också kortare privatleasing t.ex. 12-13 månader vilket kan göra det enkelt för dig som är nyfiken på en elbil och vill testa under en kortare period för att se om det är något för dig.

Mini Cooper E – Från 3 195 kr/mån

Mini Cooper E börjar på 3 195kr/mån

Mini Cooper är kanske inte den största bilen men det är en riktigt rolig bil att köra. Mini uppdaterade sin Cooper under 2024 med modellår 2025 och nu säljer man av flera bilar i lager genom att få ut dessa bilar på privatleasing. Priset är 3 195kr/mån för 1000 mil/år inkl service. Det som är värt att tänka på är att vinterdäck och försäkring inte ingår och behöver läggas till. Ofta är det billigare att köpa däck själv än att ta det på privatleasing också.

Mini Cooper E har en motor på 135 kW (184 hk) och ett vridmoment på 290 Nm. Batteriet är på 40,7 kWh med en räckvidd på 305 km. Det går att ladda hemma i 11 kW och publikt upp till 75 kW. Det är alltså ingen familjebil men för den som är ute efter en rolig andrabil eller stadsbil för familjen med två personer så kan detta vara intressant. Med tanke på så liten bil så är den billig i drift med låg förbrukning, bara du kan ladda hemma.

MG4 LR Luxury – Från 3 895 kr/mån

En bil som hoppar in och ut på denna lista är MG4, en liten bil som sålt bra i Sverige, främst på privatleasing. Just nu har MG en kampanj där de säljer sin MG4 Long Range i Luxury-utförande för 3 895kr/mån. Bilen har en räckvidd på 435 km och kommer utrustad med det mesta. Det är en av de billigare elbilarna på marknaden så även om 360-kamera finns är den inte knivskarp. För priset kanske det inte spelar någon roll, det blir mycket bil för pengarna och undertecknad gillar att köra omkring mede denna bakhjulsdrivna lilla bil på gatorna i stan.

Värt att notera är att det ingår endast 1000 mil och service så vinterdäck och försäkring behöver du skaffa själv. Dessutom är det en startavgift på 995 kr samt en administrav avgift på 59kr/mån som behöver läggas till i kostnaden för bilen.

MG4 har blivit en populär bil i Sverige, till stor del för sitt pris.

Volvo EX30 – Från 3 995 kr/mån

Volvos minsta elbil EX30 började som en dyr historia men har under det året den varit i liv fått riktigt bra erbjudanden. Just nu kör Volvo en kampanj där man kan privatleasa en Volvo EX30 Extended Range Plus för 4 495 kr/mån, då ingår 1000 mil och service. Vill man komma ner ännu lägre i pris kan man ringa Volvo Retail i Hammarby Sjöstad för de säljer ut ett par Volvo EX30 Extended Range Core för 3 995 kr/mån, ett erbjudande jag inte hittat hos någon annan Volvohandlare.

Volvo EX30 Extended Range har en WLTP på 476 km med en motor i bak på 200 kW (272 hk). Den har en bra körupplevelse som slår många konkurrenter men baksätet är inte så stort som man hade kunnat önska. Det är förvisso en liten bil men t.ex. Renault Megane E-tech som är i liknande storlek (3 centimeter kortare), erbjudet ett större bagage och större baksäte. En grej med Volvon är att den saknar förarskärm och istället får man titta på skärmen i mitten av bilen för att se sin hastighet. Det kan kännas ovant först men man vänjer sig snabbt och man får istället en öppen inredning med mycket luft och god sikt ut.

Volvo Retail i Hammarby Sjöstad erbjuder Volvo EX30 för 3995 kr/mån

Är du mer intresserad av Plus-versionen för 4 995 kr/mån så vill jag tipsa om nya Lynk & Co 02, en bil som är circa 20 centimeter längre än Volvon och erbjuder därmed bättre utrymmen, det finns mer utrustning som standard och erbjuder ett lika stort batteri, WLTP är 445 km vilket är något kortare än Volvon. Det fina med Lynk & Co 02 är att de ingår i samma koncern som Volvo och säljs hos Volvohandlare. Det betyder att du antagligen redan har både säljare och servicenätverk i närheten av där du bor. En trevligare bil än EX30 tycker jag personligen.

YouTube player

*Observera: Inbäddat material från externa källor omfattas inte av Elbilsmagasinets utgivningsbevis

Kanske den bästa dealen: Nissan Ariya från 4 995 kr/mån

Nissan Ariya är en bil som blev kraftigt försenad men när den till slut släpptes fick den ett ljummet mottagande på grund av sin långsamma snabbladdning på 130 kW. Sedan dess har Nissan jobbat på att lösa detta och kommit med uppdateringar och idag är Nissan Ariya en fin familjebil som går mjukt och tyst. En nackdel är dess mjukvara som känns gammal men den har goda utrymmen för familjen.

Nu har också Nissan ett erbjudande där man kan privatleasa en Nissan Ariya för 4 995kr/mån där service och vinterdäck ingår. Bilen som erbjudandet gäller har 87 kWh och har fyrhjulsdrift. Räckvidden är på 460 km enligt WLTP och erbjuder 22 kW för hemmaladdning. Väljer man att lägga till 500kr så kan man få än mer utrustning i bilen. Erbjudandet gäller för 1000 mil men går att uppgradera.

Nissan Ariya e-FORCE 87 kWh går att privatleasa för 4 995 kr/mån

Hett tips för familjen: Skoda Enyaq – Från 5 195 kr/mån

Skoda Enyaq har varit en favorit under många år och sedan 2024 har den blivit ännu bättre med ny motor som är mer effektiv och batteriförvärmning vilket snabbar upp laddningen under årets kallare dagar. Nu för 2026 så kommer Enyaq i en uppdaterad version igen och det betyder att man behöver sälja av sina äldre 2025-or och då finns chans att göra en bra deal. En Skoda Enyaq 85 Solid Edition, med hög grundutrustning som Travel Assist och dragkrok, börjar på 5 195 kr/mån. Då ingår 1000 mil och service, försäkring och vinterdäck tillkommer. Ett råd är att inte ta det i leasingavgiften då det kan bli väldigt mycket dyrare. En återförsäljare kan antagligen ge ett bättre pris vid kontraktskrivning.

Stor och rymlig med plats för hela familjen

En Volkswagen under 4000 och begagnade elbilar

Värt att nämna är Volkswagen ID.3 Edition som går att få för 3 895 kr/mån. Då ingår 1000 mil och service men försäkring och vinterdäck får man beställa själv. Volkswagen ID.3 är en populär bil som hade lite problem i början men som nu efter ett par år blivit en trevlig liten bil. Genom att privatleasa en ID.3 får man den senaste modellen med den senaste mjukvaran.

Bilen har en motoreffekt på 125 kW (170 hk) och en räckvidd på 387 km. Bilen är snyggt blå, mörktonade rutor och har backkamera utan att behöva något extra. Volkswagen tar 595 kr/mån för vinterdäck vilket kostar 21 420 kr över tre år. Köp däck själv istället så kan du sälja fälgarna sen när privatleasingen är över, det kommer garanterat bli billigare.

Ett tips är också att se över begagnade elbilar som finns för privatleasing. Ett exempel är MG ZS EV 2021 som Hedin Automotive nu låter privatleasa för 2 595kr/mån. Bilen har gått 5 600 mil, har ett batteri på 45 kWh och en räckvidd på 263 km. Det är alltså inte en bil som man kanske åker med på semestern men duger gott för att pendla in till stan. En sak att notera med begagnade elbilar är service, se till att den är gjord och få tydliga besked från säljaren om service ingår eller ej och vad det då kostar.

Se upp för räntehöjningar

Under 2022 och 2023 har styrräntan höjts av Riksbanken. Det betyder att alla lån blir dyrare och får högre räntor vilket också påverkar privatleasing. När du tar privatleasing köper nämligen finansbolaget bilen av återförsäljaren genom ett lån och när det lånet ökar i ränta så behöver finansbolaget betala mer. Den kostnaden lägger dom ut på dig som kund vilket betyder att om styrräntan höjs så kommer din månadskostnad för privatleasing också att höjas. Var därför noga med att kolla om det är rörlig ränta eller fast ränta innan du skriver på och läs avtalet noga!

Finansbolag talar sällan om vilken ränta dom har på lånet, det är deras affärshemlighet eftersom de tar mellanskillnaden mellan kostnaden på lånet och din månadsavgift som vinst.

Under slutet av 2024 har räntan börjat gå ned igen men senaste i början av november så meddelande riksbankschefen Erik Thedeén att ökningar kan ske beroende vad som händer i världen och i ekonomin.

Vad ingår i privatleasing?

När du privatleasar en bil så är det vissa saker som ingår, andra inte. Kollar man inte noga vad som ingår så kan det snabbt bli dyrare än vad man tänkt sig. Det som alltid ingår är ett visst antal mil, ofta 1000 eller 1500mil, samt årlig service.

Milantalet brukar kunna gå att höja om man önskar. Åker man mer mil än vad som står i kontraktet finns det en avgift för övermil. Avgiften kan variera mellan 5-20kr så var noga med att ta reda på vilket pris som gäller. Ibland kan det också vara fördelaktigt att ta 100 extramil istället för att höja milantalet.

Försäkring ingår allt som oftast inte numera. Många tillverkare har dock egna försäkringsbolag där dom kan erbjuda en något billigare försäkring som man kan lägga till i månadsavgiften, så att den blir inbakad. Men det kan också vara fördelaktigt att se vad andra försäkringsbolag erbjuder, du måste inte välja tillverkarens egen försäkring.

Vinterdäck, eller vinterhjul som är mer korrekt, ingår i princip aldrig i leasingen men finns ofta att lägga till. På mindre bilar kan priset ligga på 2-300kr/mån för vinterhjul medan andra tar 5-600kr/mån. Kommer man upp i dessa priser så blir det snabbt dyrt och det kan vara mer fördelaktigt att köpa vinterhjulen kontant på sidan om eller via en tredje part.

Skatt ingår aldrig eftersom det är Transportstyrelsen som sköter det och dom vill ha betalt av brukaren, vilket är du. Väljer man elbil behöver man dock inte vara orolig då skatten alltid är på 360kr/år för en elbil.

Klimatbonusen är inget som du som brukare av bilen får utan den tillfaller finansbolaget som äger bilen. Det är tack vare klimatbonusen som många elbilar kan vara så billiga att privatleasa, där finansbolaget redan räknat av klimatbonusen i sina siffror.   

Tips för att hitta bästa priserna för privatleasing

Det är inte alltid mest prisvärt att gå in på tillverkarens eller den lokala återförsäljarens hemsida för att hitta det bästa leasingpriset. Ibland har återförsäljare kampanjer på privatleasing och annonserar detta på sidor som Wayke eller Blocket. Det kan därför vara fördelaktigt att leta på dessa sidor efter det lägsta priset där man får mest för pengarna.

Både hos Blocket och Wayke så kan man välja att enbart se privatleasingerbjudanden. Många handlare samarbetar också och kan leverera på flera platser i Sverige. Många av dom kan även ta din bil i inbyte i samma veva så att du enkelt blir av med den.

Välj ”Endast privatleasing” på Blocket
Välj ”Privatleasing på Wayke

Ta över privatleasing från annan privatperson

Ett annat tips för att hitta en privatleasing som är bra är genom att ta över en redan pågående privatleasing, så kallad överlåtelse. Det finns massor med personer som valt att privatleasa en bil men som sen ångrat sig eller behöver bli av med bilen efter att räntan stigit och kostnaderna har ökat. Då kan det vara fördelaktigt att ta över eftersom man oftast får med vinterdäck på köpet, 1-3 månader betalda av säljaren eller andra förmåner.

Många privatleasingar som är igång än påbörjades också innan bonusen försvann vilket gör att de ligger lägre än helt nya privatleasingerbjudanden. Det finns en hemsida dedikerad för överlåtelser mellan privatpersoner som heter LeaseMatching.com som du kan använda för att hitta tillgängliga bilar. Även Blocket är ett populärt ställe.

Men ett varningens finger, var noga med att återförsäljaren som hanterar överlåtelsen går igenom bilen tillsammans med dig och säljaren innan du tar över kontraktet. Eftersom du som kund får stå för skador på bilen som är utöver det normala vid återlämnande vill du inte vara med om att tidigare ägare gjort stora skador som du sen behöver betala. Ifall sådana finns, se till att ta reda på vad det kommer kosta och kräv sen ersättning från säljaren innan kontraktet tas över.

Få koll på totalkostnaden med privatleasing

Eftersom det finns så många rörliga delar i privatleasing så kan det vara svårt att få en överblick över vad det kommer kosta i slutändan. Därför har vi satt ihop privatleasingkalkylatorn, en kalkylator som räknar ihop alla kostnader och ger dig totalkostnaden på vad det kommer att kosta efter 36 månader.

Du knappar enkelt in alla uppgifter om bilen du tittar på. Det går också att räkna med bränsle om man vill ha med det i kalkylen och det finns stöd för både elbil och fossibil, så man kan jämföra vad som är mest fördelaktigt.

Du hittar privatleasingkalkylatorn här.

Christoffer Gullin

Sedan 2021 har Christoffer skrivit om, filmat om och pratat om elbilar och allt runt omkring. Intresset är enormt för elbilar i Sverige och ju fler som förstår konceptet, desto fler elbilar på vägen. Christoffer vill vara med i den omställningen och Elbilsmagasinet är hans sätt att göra det på. Självklart åker Christoffer elbil, en gul BMW i4 M50.

10 svar på ”Billigaste elbilen att privatleasa (april 2025)”

  1. MYCKET bra och använbarbinfo!!
    Nu går det ju extremt snabbt på denna marknad så jag undrar lm du planerar någon ny uppdatering?

    Svara
    • Det kan det vara. Har du möjlighet att ladda på jobbet? Hur mycket åker du i veckan? Åker du kanske 20-25 mil i veckan (till/från jobbet, handlingen, skjutsa barn osv) så kan det räcka med att du åker och laddar en gång i veckan. Vad den kostnaden kan se lite olika ut och beror också på vilken bil man väljer. I bästa fall kan en tank kosta 150-200kr, och då är det 800kr i bränsle på en månad 🙂

      Svara
  2. Det skulle vara extremt hjälpsamt med en lista över vilka bilar som kan levereras innan årsskiftet, men förstår om det är svårt att kolla upp.

    Svara
    • Ja, det blir nog svårt tyvärr. Det är flera biltillverkare som inte svarar på mina mail så lär inte få reda på hur deras leveranser ligger till.

      Svara
  3. Värdefull information. Men jag undrar vart du har fått priset på en Mini Cooper Elektric 2995:- dem jag hittade ligger på ca 4200:-?
    Jag är ensam och ska pendla ca 7 mil om dagen, är Mini Cooper helt fel? MG 5 är ju större bil, säkrare?

    Svara
    • Hej!
      Varit dålig på att uppdatera listan, många priser har höjts senaste halvåret. Jag ska försöka uppdatera listan ASAP så att priserna visar rätt. 4200kr/mån tycker jag låter dyrt för en Mini. Det är en rolig, liten bil men för dom pengarna hade jag nog hellre tagit både MG5 och kanske även kollat på Mazda MX-30. Kollar man på säkerhetstester från Euro Ncap (en organisation som testar säkerheten i bilar och betygsätter dom) så finns inte MG5 på deras lista, vilket betyder att dom inte testat den. Liknandem modeller från MG har dock fått 5 av 5. Mini fick 4 av 5 år 2014. Mazda MX-30 har fått 5/5 och högt betyg på barnsäkerhet. Jag har dock inte testat MX-30 än så kan inte säga hur den känns men vet att många tycker om den bilen.

      Svara

Lämna ett svar till Emil Avbryt svar