Stöd Elbilsmagasinet genom att använda våra länkar vid produktköp eller bli medlem på Patreon för exklusiva förmåner.

Sök
Stäng denna sökruta.

Testad

Att köpa en ny bil är stort, att köpa en elbil för första gången kan vara ännu större. Det är därför viktigt att det blir rätt och då är det tur att det finns många tester på nätet man kan läsa. På Guiden om elbil så gör Christoffer tester av populära elbilar, laddboxar och andra relevanta produkter. Med ett test menas att Christoffer haft tillgång till produkten i ett par dagar, oftast en vecka, och använt den i sin vardag för att kunna utvärdera bilen korrekt.

Test vs provkörning

På Guiden om elbil så finns både tester och provkörningar. En provkörning är när Christoffer haft väldigt kort tid på sig att utvärdera bilen och inte har hunnit utforska allt. Vid ett test har Christoffer tillgång till bilen en längre period och får mer möjlighet att utforska och utvärdera bilens alla funktioner och funktioner för att se hur väl den fungerar.

Vissa bilar lånas ut av biltillverkare för att kunna göra en fullvärdig recension medan andra bilar hyrs av egna pengar. Detta står alltid i dom tester och provkörningar som det skrivs om. Hur som så är alltid åsikterna Christoffers egna och ingen biltillverkare har något att säga till om i utformningen av recensionen.

Räckviddstest

En av de mer intressanta testerna som görs är räckviddstestet. Testet går ut på att få fram en mer verklig siffra på hur långt man kommer med en elbil. Eftersom ingen kan bestämma över vädret är det något som alltid behöver tas i beaktning men förutom det så är det alltid samma sträcka som körs, samma inställningar och hastigheten kollas med GPS före testet så att exakt hastighet körs, vad bilen än visar i förardisplayen.

Alla räckviddstester utgår från norra Uppsala där Ionity har en station. Sen kör man upp till Gävle och ner igen på E4an, en sträcka på totalt 191 km. Det finns också flera avfarter man kan vända vid ifall bilen som testas inte klarar av 191 km på en laddning. Testet görs först i 90 km/h och sedan i 120 km/h så att man ska få en bättre uppfattning om förbrukningen i olika hastigheter.